T-Mobile en Vodafone aangeklaagd om aanbieden ‘gratis’ smartphone

T-Mobile en Vodafone zijn gedagvaard door ConsumentenClaim. Volgens deze organisatie verdienden de twee providers onterecht bij aan abonnementen waarbij de consument een ‘gratis’ smartphone kreeg.

Omzet T-Mobile daalt in tweede kwartaalConsumentenClaim beweert dat 12 procent van de mensen met zo’n abonnement dit contract niet opzegden toen de telefoon was afbetaald. Vervolgens bleef deze groep hetzelfde maandelijkse bedrag betaalde. ConsumentenClaim vindt dat het afbetalingsdeel van de maandprijs moet worden afgehaald: de smartphone is immers dan al in zijn volledigheid afbetaald.

De organisatie beweert dat T-Mobile en Vodafone hierdoor de afgelopen jaren tientallen miljoenen euro’s extra verdienen. Consumenten betaalden vaak een jaar lang twintig tot dertig euro per maand te veel, waardoor het bedrag per consument al in de honderden euro’s loopt. ConsumentenClaim stelt dat er in totaal een miljoen abonnementen zijn waarbij er onterecht te veel geld in rekening werd gebracht voor een al afbetaalde telefoon.

En KPN dan?

KPN wordt buiten schot gehouden. Dit komt omdat deze provider al met ConsumentenClaim en de Consumentenbond in onderhandeling is over een compensatieregeling. “De deur voor Vodafone en T-Mobile staat natuurlijk open, maar tot nu toe willen ze niet echt”, vertelt Sandra de Jong van de Consumentenbond tegen de NOS.

De dagvaarding vindt zijn oorsprong bij een uitspraak van de hoge Raad. Deze oordeelde dat providers de wet overtraden door de abonnementskosten niet te verlagen nadat een ‘gratis’ smartphone was afbetaald. Ook wordt een abonnement met een telefoon op afbetaling voortaan gezien als lening, wat onder andere als gevolg heeft dat mensen met schulden niet 1, 2, 3 een abonnement kunnen afsluiten.

VodafoneReactie Vodafone en T-Mobile

Tegenover Nu reageren Vodafone en T-Mobile op de aanklacht. “De klacht die in de dagvaarding staat, kennen wij niet. Wij zijn die aan het onderzoeken en oplossen. De consequentie van de uitspraak van de Hoge Raad zijn we nu aan het uitzoeken”, aldus een woordvoerder van T-Mobile.

Vodafone zegt het volgende. “Wij zijn altijd transparant geweest over de maandelijkse kosten die klanten gaan betalen. De uitspraak van de Hoge Raad betrof een wanbetaler in een specifieke situatie. Het is te vroeg en te kort door de bocht om te concluderen dat dit op alle klanten van toepassing is. Dit zal van geval tot geval bekeken moeten worden.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via