'Drukte en overheid maken mobiel internet duurder'

Mobiel internet wordt de komende jaren duurder, en dat is deels de schuld van de overheid die met regulering de prijzen van mobiele diensten probeert te drukken. Dat meldt directeur Bart Weijermans van T-Mobile Nederland in een interview met het Financieele Dagblad.

T-Mobile iPhone

De overheidsmaatregelen, waarvan Europees Commissaris Neelie Kroes de grootste pleitbezorger is, hebben dus een contraproductief effect: door de roamingkosten voor bellen en dataverkeer in het buitenland aan banden te leggen, is in Nederland 400 miljoen euro winstgevendheid uit de markt gehaald. Dat moet ergens worden terugverdiend, en daarbij kijkt T-Mobile nadrukkelijk naar de tarieven van het mobiele internet.

De overheidsregulering deelt de verantwoordelijkheid voor de aankomende hogere prijzen overigens met de investeringen die de telco’s moeten doen in hun netwerk, dat inmiddels begin te piepen en te kraken onder de vele smartphones die het internet op willen. De investeringen zijn groot, T-Mobile was het afgelopen jaar 142 miljoen euro kwijt aan het Nederlandse netwerk om het wassende dataverkeer aan te kunnen. Ook dit jaar zal er een dergelijk bedrag in het netwerk van T-Mobile worden geïnvesteerd, meldt Weijermans in het FD.

T-Mobile stelt dat de helft van al het mobiele dataverkeer op dit netwerk plaatsvindt, omdat deze provider de afgelopen twee jaar als enige de iPhone verkocht. Er zijn via T-Mobile 800.000 iPhones in Nederland geactiveerd, wat een grote druk heeft gelegd op het netwerk.

T-Mobile zoekt de oplossing niet in een datalimiet, zoals KPN en Vodafone voor hun iPhone-abonnementen hebben ingevoerd. Bij T-Mobile blijft het internetten ongelimiteerd, maar de abonnementen worden wel duurder. Voor een tientje kan het niet meer, aldus Weijermans. Hoeveel T-Mobileklanten straks gaan betalen, wilde hij niet zeggen.

Het FD meldt dat T-Mobile vorig jaar de winst zag groeien tot 461 mijoen euro, zo’n dertig miljoen meer dan het jaar ervoor. De omzet nam weliswaar met twee procent af tot 1,77 miljard euro, maar doordat meer abonnementen via internet werden verkocht en er minder geld aan promotie van telefoons is besteed, kon toch een beter resultaat worden bereikt.

Bron: Het Financieele Dagblad

Samsung

Galaxy Note 9: Samsung, Xiaomi en Huawei zijn iets aan het bekokstoven lees verder

Xiaomi

Xiaomi producten liggen binnenkort gewoon in de Kruidvat lees verder

smartphones

FBI en CIA waarschuwen tegen Huawei toestellen lees verder

Google gebouw New York

“Google is niet meer innovatief, maar is een copycat geworden” lees verder

Google logo gezicht

Zeven dingen die je nog niet wist over Google lees verder

Apple

Zeven dingen die je nog niet wist over Apple lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters