Er wordt minder gedeeld op Facebook

Je status updaten of een foto op Facebook plaatsen gebeurt steeds minder, je tijdlijn staat steeds meer vol met promotiemateriaal, memes en re-posts. Deels is dit omdat Facebook het zo wilt maar ook omdat er weinig anders te tonen is.

Sharing is caring

De cijfers van sharen of delen zakte in 2014 tot 2015 al met 5,5 procent, waardoor Facebook uit niet heel veel kan kiezen in je nieuws lijst maar dat is niet het grootste probleem. Mensen plaatsen geen persoonlijke updates, geen verhalen over een dagje uit of een selfie, zelfs niet een goeiemorgen berichtje. Rond dezelfde tijd als de daling van sharen is het plaatsen van persoonlijke informatie met 21 procent gedaald. Dit is nog steeds niet gestopt maar wel meer gestaag gaan dalen met 15 procent jaar tot jaar.

Facebook zijn fundering bestaat uit sharen en posten en voor veel mensen de motivatie om elke dag toch weer even te kijken. De daling is een serieus probleem. Er is een team van experts die erachter proberen te komen hoe er meer gedeeld kan worden. Persoonlijke updates worden steeds prominenter gemaakt in je tijdlijn en je eigen post sharen is ook makkelijker gemaakt. Facebook zelf wil het feit niet accepteren en blijft volhouden dat er geen stagnatie is met sharing maar de cijfers liegen er niet om.

Sociaal

Facebook begon in 2004 en was op dat moment een van de weinige sociale platforms op het web. In de tussentijd is daar extreem veel verandering in gebracht, duizenden netwerken zijn er bij gekomen. Een andere oorzaak voor minder sharen is te weiten aan de groei van het bedrijf. Facebook weet niet wat het wil en is zo groot geworden dat mensen geen zin meer hebben om hun persoonlijke ervaringen en momenten te delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via