Extra aandacht voor SMS-diensten van consumentenautoriteit

In 2009 zal de Consumentenautoriteit net als in 2008 extra aandacht besteden aan verschillende aangeboden SMS-diensten. Naast de ‘gratis’ ringtones in 2008 komen nu ook aanbiedingen aan bod zoals entertainment- en datingdiensten.

De aanleiding is dat er nog steeds veel klachten van consumenten over SMS-diensten binnenstromen. De Consumentenautoriteit, onderdeel van Economische Zaken, wil dat de consument zich veilig voelt in de digitale wereld. Aanbieders van mobiele diensten moeten daarom de wettelijk verplichte informatie aan consumenten duidelijk overbrengen en zij mogen geen misleidende uitingen doen die er voor zorgen dat consumenten ongewild overeenkomsten voor diensten afsluiten.

De klachten bij de Consumentenautoriteit gingen over de volgende problemen:
• Advertenties voor SMS-diensten zijn vaak verwarrend en erg onduidelijk;
• Het is vaak erg onduidelijk hoe een overeenkomst tot stand is gekomen en hoe deze weer kan worden stopgezet;
• Het is niet duidelijk hoeveel iets kost, dit wordt meestal niet expliciet vermeld in de advertenties.

Deze problemen waren in 2008 al een aanleiding om SMS-diensten in de gaten te gaan houden. De Consumentenautoriteit heeft naar aanleiding hiervan meerdere boetes uitgedeeld aan ringtoneaanbieders, 76.000 euro aan Wizzmobile voor gebrekkige informatie in de “gratis” ringtoneaanbiedingen en OX-2 international kreeg een boete van 85.000 euro.
Uit een onderzoek van de Europese consumententoezichthouders op internet bleek dat klanten overal dezelfde problemen hebben, meer dan 50% van de aanbiedingen van SMS-diensten bleek niet aan de regels te voldoen.

De aanpak voor SMS-diensten van de Consumentenautoriteit is verdeeld in drie stappen:
• De Consumentenautoriteit doet onderzoek naar wettelijke overtredingen;
• Het vernieuwen van de gedragscode voor SMS-diensten, de nieuwe gedragscode geldt sinds juli 2008;
• Een erg nauwe samenwerking met de OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit).

Het gaat bij deze aanpak niet alleen om aanbiedingen van ringtones en games, maar ook voor wallpapers, datings-, abonnements-, en allerlei andere entertainmentdiensten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via