'Flat rate data abonnement gaan verdwijnen voor de mobiel'

KPN is van plan om gebruikers die veel data verbruiken op de mobiel een hogere prijs daarvoor te laten betalen. De telco is van plan om meerdere bundels te introduceren met verschillende tarieven.

KPN data stick

Tijdens het congres Mobiel Breedband NL gingen providers KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2 een debat met elkaar aan over de toekomst van breedband op de mobiel. Volgens Telecompaper wist de directeur voor de mobiele consumentenmarkt Nederland van KPN, Robbert Bakker, te melden dat de flat rate data abonnementen zoals we die nu kennen dit jaar zullen verdwijnen bij de telco. KPN is van plan om verschillende soorten bundels te gaan introduceren voor verschillende soorten gebruikers. Bakker wist te melden dat KPN het niet langer logisch acht om elke abonnee met een mobiel internet-bundel voor de smartphone evenveel te laten betalen. “Je hebt casual consumers, die af en toe mobiel internet gebruiken, zakelijke gebruikers en dan media junkies. Die laatste groep legt een enorm beslag op de capaciteit van het mobiele netwerk, terwijl ze hetzelfde betalen als de casual consumer. Dat betekent dat die eerste groep meebetaalt aan het gebruik van de laatste groep.”

Volgens Bakker zullen sommige tarieven omhoog gaan voor de bundels en andere naar beneden om zo de bundels eerlijker te maken voor de verschillende groepen. Hij benadrukte dat het zeker niet de bedoeling is om mensen weer per kilobit te laten betalen. “Zo is het ooit begonnen. Dat is niet meer van deze tijd. Flat rate heeft voor een doorbraak van mobiel internet gezorgd. Maar het is inmiddels logisch dat veelverbruikers moeten betalen voor hun verbruik.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Ruben -

    Jaja, en in Duistland heeft KPN juist haar merk E-plus gedegradeerd tot netwerk operator en is ze zich volledig gaan focussen op BASE, die enkel flatrates biedt.
    Daarnaast wordt er gesteld dat een media junkie niet evenveel zou moeten betalen als een casual customer, maar heus niet dat de casual customer opeens zoveel minder gaat gebruiken.
    Ook is KPN één van de strengste partijen als het op datagebruik aankomt. Zit je ook maar iets boven de fair use policy (die niet duidelijk gecommuniceerd wordt), krijg je al een brief.

    Het begon met het per minuut betalen (tegenover per seconde na de eerste minuut, wat het was), en nu gaat men het datagebruik duurder maken. En dit wordt dan ook nog eens bekend gemaakt binnen een discussie met alle providers die Nederland nog telt. Deze markt heeft echt meer concurrentie nodig, en een verbod op KPN om nog meer telco's op te kopen. 🙁

  2. mp van -

    ik vind het een beetje belachelijk dat kpn met deze uitspraken komt ze hebben het zelf ingevoerd en nu ze zien dat ze er meer geld aan kunnen verdienen gaan ze de abonnementen aanpassen geen goede zaak,het is altijd weer het geld waar het omdraaid,

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via