FTC onderzoekt Google's overname van AdMob

De Amerikaanse Federal Trade Commission is een onderzoek gestart naar de overname van AdMob door Google. De FTC wil weten of Google op deze manier een te dominante positie heeft als het op verkopen van advertenties aankomt.

FTC logo

Google nam AdMob onlangs over voor een bedrag van 750 miljoen Dollar. AdMob is gespecialiseerd in het leveren van mobiele advertenties, welke veel in applicaties voor smartphones te vinden zijn. Zoekgigant Google lijfde het bedrijf in om zo een nog dominantere positie te verkrijgen op de advertentiemarkt. AdMob levert op dit moment de advertenties voor iPhones, Android-telefoons, en heeft bovendien plannen om WebOS-telefoons te bedienen. Naar aanleiding van de overnameplannen van Google is de Federal Trade Commission, het Amerikaanse equivalent van de NMA, een onderzoek gestart. De vraag is of Google door het overnemen van AdMob een te dominante positie heeft gekregen op de advertentiemarkt, wat voor concurrentievervalsing zou zorgen. Naar aanleiding van het gestartte onderzoek door de FTC besloot Google al af te zien van een samenwerking met Yahoo, welke vervolgens met Microsoft in zee ging.

Het feit dat de FTC een onderzoek gestart is naar de overname, zorgt ervoor dat Google maanden verwijderd is van het inlijven van AdMob. Eerder duurde het al een jaar voordat de FCC de overname van Doubleclick, ook een leverancier van advertenties, had goedgekeurd. Google blijft echter overtuigd van het feit dat het allemaal gaat lukken. Paul Feng, productmanager bij Google, meldde dat zijn bedrijf verwacht dat de FTC de plannen voor de overname zal goedkeuren.

Bron: Cellular News

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via