Onderzoek: Huawei en LG leveren de beste garantie

Uit onderzoek van Certimark blijkt dat Apple en BlackBerry ondermaats presteren als het om service en garantie gaat.

Garantie en klantenservice onderzoek

Een nieuwe smartphone kan erg duur zijn, vooral als het om vlaggenschepen van merken als HTC, Apple of Samsung gaat. Apple presenteerde begin deze maand bijvoorbeeld de iPhone 7 en iPhone 7 Plus, twee strakke vlaggenschepen met indrukwekkende specificaties. Helaas zijn de toch al vrij prijzige toestellen van de smartphonefabrikant in prijs verhoogd. Je verwacht als consument natuurlijk een goede garantie en service na de aanschaf van een duur vlaggenschip. Wanneer je gloednieuwe smartphone kapot valt moet je gewoon bij de fabrikant terecht kunnen, maar hoe zit dat nou eigenlijk in de praktijk?

Wat je kunt verwachten

Certimark heeft alle garantievoorwaarden en acties van grote smartphonefabrikanten onder de loep genomen, en kwam tot de pijnlijke conclusie dat de grootste fabrikanten het qua garantie juist af laten weten. Consumenten verwachten gemiddeld drie jaar aan garantie, zo blijkt uit onderzoek. In de praktijk komt dat echter meestal neer op twee jaar, en bij Apple heb je zelfs na één jaar al een probleem. Dat is zonde, want je verwacht na de aanschaf van een prijzig vlaggenschip dat je er altijd bij de fabrikant mee terecht kunt. Volgens de Nederlandse wetgeving heeft elke consument recht op een goed functionerend product voor de verwachte economische levensduur. Oftewel: je toestel moet het toch wel minstens twee jaar vol kunnen houden.

LG en Huawei scoren het hoogst

Garantie smartphoneUit het onderzoek van Certimark blijkt dat veel smartphonefabrikanten dat helaas niet kunnen garanderen. 35% van alle onderzochte smartphonemerken scoort matig tot slecht. Sommige merken geven bijvoorbeeld geen garantie op bepaalde componenten van een toestel, zoals de accu, of rekenen veel kosten door aan de consument. Volgens Certimark mag dat wettelijk helemaal niet. Er zijn twee merken die wel een goede garantie en service weten te bieden, conform aan de wet: Huawei en LG. Volgens het onderzoek zijn hun garantievoorwaarden zeer klantvriendelijk. Er blijft ruimte voor verbetering, maar toch krijgen beide smartphonefabrikanten vier van de vijf sterren toegekend.

Apple en BlackBerry staan helemaal onderaan

De twee grootste smartphonefabrikanten van dit moment, Apple en Samsung, scoren uitermate slecht. Apple en BlackBerry zijn samen de hekkensluiters van het lijstje met slechts één ster, vanwege volgens het onderzoek slechte garantievoorwaarden. Samsung scoort net iets hoger met twee sterren, maar dat blijft vooral vanwege de prijzige toestellen van de merken uitermate teleurstellend.

Bron: Certimark

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via