Gartner: iPad blijft bestverkopende tablet

Gartner gooit er nog maar eens een voorspelling tegenaan, ongehinderd door de supersnelle veranderingen op de mobiele markt waardoor die voorspellingen snel achterhaald zijn. Maar deze voorspelling lijkt wel realistisch. Die luidt dat de iPad enig terrein zal verliezen aan andere tablets, maar toch de bestverkopende tablet zal blijven.

BlackBerry PlayBook

Dat er in 2010 in totaal 17,6 miljoen tablets zijn verkocht wisten we al. Gartner extrapoleert deze ontwikkeling en meldt dat er een flinke groei in deze platte computers zit: dit jaar gaan er zeventig miljoen over de toonbank, en in 2012 nog eens 108 miljoen.

De iPad had vorig jaar weinig concurrentie, en bezette 69 procent van de tabletmarkt. Dat aandeel zal geleidelijk dalen naar 47 procent in 2015, omdat steeds meer fabrikanten met tablets komen. Dezelfde ontwikkeling zagen we bij de Android-telefoons.

Gartner voorziet echter niet dat Android-tablets de iPad van de troon verstoten, zoals dat wel is gebeurd met de iPhone. Android-tablets stijgen in 2015 naar een marktaandeel van 39 procent (nu 20 procent).

Een derde speler op de tabletmarkt, RIM met zijn BlackBerry PlayBook, mag ook niet worden vergeten. Gartner meldt dat die tablet – die nog op zich laat wachten – dit jaar 5,6 procent van de markt zal pakken, en dat stijgt naar tien procent in 2015. De langzame groei heeft te maken met het gebrek aan apps voor het nieuwe QNX-platform van de PlayBook. Gartner denkt dat vooral organisaties in de RIM-tablet geïnteresseerd zijn, niet consumenten. Bedrijven die al hun werknemers al BlackBerry-telefoons geven, zullen eerder geneigd zijn voor de tablets naar de PlayBook te kijken omdat die beter in de bestaande werkwijze passen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via