Ad-block feature binnenkort onderdeel van Google Chrome

Volgens insiders is Google van plan binnenkort een ad-block feature toe te voegen aan de mobiele en desktop versies van Google’s Chrome browser.

De feature zou binnen enkele weken aangekondigd moeten worden. Op het moment zijn de ontwikkelaars bezig met de laatste details. Volgens de berichten zou Google er echter ook nog voor kunnen kiezen de feature uiteindelijk toch te schrappen.

Ad-block feature blokkeert oa. pop ups en automatische video’s

De bedoeling van de ad-block feature is om onacceptabele advertenties te blokkeren. Welke advertenties als onacceptabel worden beschouwd is vastgelegd door de Coalition for Better Ads (CBA). Volgens de CBA standaarden vallen onder andere pop ups, advertenties met automatisch afspelende video’s en reclames met aftellende timers in de onacceptabele categorie.

Google overweegt alle advertenties te blokkeren op dubieuze sites

Eén van de mogelijkheden, waar Google mee aan het spelen is, is het blokkeren van alle advertenties op websites met onacceptabele advertenties. Hierbij worden dus niet alleen de ongeschikte advertenties geblokkeerd. Dit zou webmasters moeten dwingen ervoor te zorgen dat alle advertenties aan de standaarden voldoen.

Chrome adblocker

Advertenties blokkeren niet goed voor Google zelf?

Het feit dat Google een ad-block feature wil invoeren, lijkt niet helemaal samen te gaan met het feit dat het bedrijf juist veel verdiend aan online advertenties. In 2016 heeft Google meer dan $60 miljard binnengehaald door middel van advertenties.

Bronnen, welke op de hoogte zijn van de plannen, zeggen dat het gaat om een defensieve maatregel. Ad-block tools zijn de laatste jaren namelijk erg populair geworden. In de VS zijn de tools door 26% van de gebruikers geïnstalleerd. Door een eigen ad-block feature aan te bieden, probeert Google de situatie nog enigszins in de hand te houden.

Chrome adblocker

Chrome advertenties niet gefilterd door Adblock Plus

Een andere maatregel welke Google heeft getroffen is zich aansluiten bij het bedrijf Eyeo GmbH. Deze ontwikkelt onder andere de populaire ad-block tool Adblock Plus. Door te betalen hoort Google bij het zogenaamde acceptabele advertenties programma. Hierdoor worden de advertenties in Chrome niet geblokkeerd door Adblock Plus.

Bron: The Wall Street Journal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?
vingerafdrukscanner

Dit wordt de eerste smartphone met vingerafdrukscanner in het scherm lees verder

iPhone 6 toestellen

Zo kun je veilig en snel wachtwoord van je wifi delen in iOS 11 lees verder

iPhone 8 ontwerp

Helaas: nieuwe iPhones worden trager dan de concurrentie lees verder

iPad

Vijf iOS 11 functies die Apple van Android heeft gepakt lees verder

Apple Watch 3

WatchOS 4 onthuld: dit is er nieuw in grote update voor Apple Watch lees verder

Apple

Livestream: zo volg je vanavond live Apple’s WWDC 2017 keynote evenement lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters