De prijs van de toekomst: Google Home verrast gebruikers met reclame, of toch niet?

All About Phones gaat samenwerken met WANT. Hét online lifestyle magazine over vooruitgang. WANT.nl vertelt dagelijks hoe (nieuwe) ontwikkelingen van waarde kunnen zijn in jouw dagelijks leven. Dagelijks brengen wij samen met de serie Want to Know de leukste items op het gebied van Gear en Culture. Vandaag hebben we het over Google Home.

Google Home verraste deze week gebruikers opeens met een reclame. Een grote fout van Google, of zijn we naïef en is dit een logische stap?

De toekomst in met Google Home

Smart homes zijn de toekomst. Althans, dat wordt vaak beweerd. Gadgets zijn niet langer accessoires, maar onmisbare onderdelen van ons huishouden. Een goed voorbeeld daarvan zijn slimme speakers, zoals Amazon’s Echo en Google Home. Ze maken je wakker, vertellen je of je een paraplu moet meenemen, zorgen dat je televisie je favoriete serie toont, en kunnen natuurlijk muziek afspelen.

Google Home

Hartstikke tof, want tot een paar jaar terug zag je dat enkel in science-fiction films. Daarmee gaan we er echter wel aan voorbij dat je als consument bijna altijd het product bent. Vooral in het geval van Google Home. De zoekgigant blijft een advertentieboer. Dat werd deze week op een pijnlijke wijze duidelijk.

Gebruikers vroegen net zoals elke dag aan de assistent hoe hun dag eruit zou gaan zien. De slimme assistent meldt ze de tijd, het weer en of het druk is op de weg. Ideaal. Daarna ging het echter fout: “Trouwens, Disney’s live action Beauty and the Beast is vanaf vandaag in de bioscoop te zien.” Vervolgens vertelde de speaker over de iconische film en zijn personages, en wordt de gebruiker uitgedaagd om een vraag over Belle te stellen.

Is reclame uit den boze?

Nu zul je waarschijnlijk denken: “So what?” Toch is dit een significante stap. Consumenten betalen meer dan honderd euro voor een stuk hardware, een speaker die hun vertrouwen krijgt. Google kan immers alles afluisteren, want de Google Home wordt het middelpunt van je huis. Daar neem je graag genoegen mee, in ruil voor een stukje futurisme. Je wordt echter keihard met je neus op de feiten gedrukt wanneer onze grote vriend opeens reclames begint af te spelen.

Google Home

Is het verrassend? Niet echt. Bedrijven als Amazon, Samsung en Google zijn allemaal in de race om de beste virtuele assistent te bouwen. Uiteindelijk zal er echter ook geld verdiend moeten worden. Dan is het, zeker vanuit Google, een logische stap om te experimenteren met reclames. Zijn reclames in dit soort situaties dan per definitie uit den boze?

Zeker niet. Startups en analisten voorspellen dat chatbots een biljoenen-industrie worden, waarbij advertenties een grote rol spelen. Daarbij is er een kernwoord dat essentieel is: relevantie. Reclames moeten relevant zijn, en op momenten afgespeeld worden wanneer het logisch is voor de gebruiker. Bijvoorbeeld dat je krijgt te horen dat je favoriete band een nieuw album heeft.

Volgens Google was het overigens geen reclame. De zoekgigant beweert dat het enkel een poging was om een actueel gesprek met de consument te voeren. We geven het bedrijf graag de voordeel van de twijfel, maar dit stipt wel een grote uitdaging aan voor fabrikanten. Hoe voer je een natuurlijk gesprek wanneer jij ook de partij bent die geld verdient aan de gesprekken? De grens tussen reclames en relevante gesprekken is en blijft vaag.

Zijn smart homes dan echt de toekomst? Samsung gaat in ieder geval binnenkort indruk maken met Bixby, zijn eigen slimme assistent. Hier lees je waarom.

Samsung

Galaxy Note 9: Samsung, Xiaomi en Huawei zijn iets aan het bekokstoven lees verder

Xiaomi

Xiaomi producten liggen binnenkort gewoon in de Kruidvat lees verder

smartphones

FBI en CIA waarschuwen tegen Huawei toestellen lees verder

Google gebouw New York

“Google is niet meer innovatief, maar is een copycat geworden” lees verder

Google logo gezicht

Zeven dingen die je nog niet wist over Google lees verder

Apple

Zeven dingen die je nog niet wist over Apple lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters