Google lanceert tijdens MWC Keynote uitbreidingen op mobiel gebied

Tijdens de Keynote van Google’s CEO Eric Schmidt zijn een aantal aanpassingen aan reeds bestaande applicaties van het Amerikaanse zoekbedrijf aangekondigd. Daarnaast maakte hij bekend dat de mobiele markt de primaire markt is waar Google’s ontwikkelaars als eerste voor ontwikkelen.

Google Eric SmithTijdens de MWC 2010 Keynote had de organisatie een erg gewilde spreker uitgenodigd: Eric Schmidt – CEO van Google. Met een uitgebreide video-presentatie werd hij naar voren gehaald alwaar hij één ding duidelijk maakte. De mobiele markt is hot. ‘Steaming Hot’ zelfs, want Google’s eigen ontwikkelaars smeken bijna om eerst voor het mobiele platform te mogen ontwerpen en dan pas voor de desktop. Niet dat de desktopmarkt geen groei meer vertoont, maar de echte groei zit hem in de mobiele markt.

Om een paar voorbeelden te geven, het aantal mensen dat gebruik maakt van mobiel internet groeit acht keer sneller dan het internetgebruik op de desktop deed. Schmidt geeft verder aan dat de smartphone niet meer weg te denken is en zelfs levens kan redden, zoals in Haiti waar verschillende mensen levend onder het puin vandaan gehaald werden doordat ze aan self-medication deden, aangestuurd door een applicatie op hun telefoon.

Snellere netwerken zijn een must

Hoe het nu verder gaat in de ogen van Google? De eerst volgende stap is die naar een sneller netwerk (LTE/WiMAX) waardoor het mogelijk wordt om steeds meer informatie via een zogenaamde informatie cloud op een snellere manier te ontsluiten. Een goed voorbeeld hiervan is ‘speak to search’. Deze optie – die toegevoegd is aan de Google Mobile applicaties op de verschillende platformen – stuurt de zoekactie die je inspreekt automatisch de cloud in, analyseert de gesproken tekst, en komt terug met locatie gebonden opties.

Dit soort zoekacties bevatten behoorlijk wat data, die uiteraard via het netwerk van de operator naar de cloud vervoert moet worden. Schmidt gaf in zijn keynote duidelijk aan dat hij de hulp van de operators nodig heeft om de doelen van Google en de andere aanbieders te verwezenlijken. Google zelf zal geen netwerken gaan optuigen voor dit soort diensten, dit is de taak van de operators.

Google search, maar dan anders

Naast een promo voor Google Search By Voice (wat overigens op dit moment alleen beschikbaar is voor de Engelse, Duitse, Mandarijnse en Japanse taal) wordt er ook Google Search By Image gepresenteerd. Deze service maakt het mogelijk om bijvoorbeeld een foto te maken van een gebouw (bijvoorbeeld de La Sagrada Familia hier in Barcalona) en via Google Goggles uit te zoeken welk gebouw het is. Ook dit gebeurd allemaal in de cloud, met alle gevolgen voor het dataverbruik die erbij horen. Als preview krijgen we ook te zien dat in deze service OCR ingebakken gaat worden, waarmee men bijvoorbeeld in het buitenland een menu in een restaurant kan scannen waarna deze vertaald wordt.

En verder….

Andere interessante zaken die langs kwamen hebben we al eerder in artikelen vermeldt, waaronder het feit dat er meer dan 60.000 Android-telefoons per dag over de toonbank gaan en dat dit aantal bereikt is doordat de verkopen in het afgelopen kwartaal verdubbelt zijn. Smith ziet verder een grote groeimarkt in het betalen met je mobiele telefoon en de kansen die dit biedt om de mensen zonder bankrekening in ontwikkelingslanden te bereiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via