Google Play-spellen met in-app aankopen heten niet meer 'gratis'

Spelletjes in de Google Play Store met in-app aankopen mogen niet meer als ‘gratis’ worden geafficheerd. Dat heeft Google besloten onder druk van de Europese Unie.

Apple iPad vs Samsung Galaxy Tab

Vooral ouders ergeren zich er wild aan dat ze denken gratis spelletjes op een smartphone of tablet te zetten voor hun kinderen, die ze naderhand toch flink wat geld blijken te kosten, omdat er in het spel zelf allerlei aankoopmogelijkheden zitten. Voor muntjes om verder te komen in het spel, bijvoorbeeld, of voor speciale karakters die alleen met harde euro’s kunnen worden geactiveerd.

Deze ‘in-app purchases’ worden voor kinderen niet afgeschermd, zodat ze de eigenaar van de tablet soms veel geld kunnen kosten. De Europese Unie neemt het op voor de consument, en heeft Google en ook Apple verzocht om dit beter af te schermen. Er zijn genoeg gevallen bekend van kinderen die met zo’n ‘gratis’ spelletje ongemerkt honderden of zelfs duizenden euro’s uitgeven aan de in-app aankopen. Zeker ouders die hun creditcard met de Play Store hebben gekoppeld, lopen dit risico.

Google heeft behalve het weghalen van het woordje ‘gratis’ bij dit soort spelletjes nog een maatregel aangekondigd in de richting van de makers ervan. Die krijgen nieuwe regels om te voorkomen dat kinderen worden aangemoedigd om steeds meer van die zaken aan te kopen in een app. Pas in september gaan de nieuwe regels in.

Apple heeft nog niets geregeld op het verzoek van de EU, maar het bedrijf vindt dat er eigenlijk al genoeg wordt gedaan. In de instellingen van de iOS-apparaten kan de mogelijkheid tot in-app aankopen worden uitgezet. Bovendien wordt in de App Store bij elk spel duidelijk aangegeven of er in-app aankopen in voorkomen.

In iOS 7.1 krijgt de gebruiker van een iPhone of iPad een melding in beeld als een in-app aankoop is verricht plus de waarschuwing dat het kwartier erna zonder invoeren van het wachtwoord opnieuw dit soort aankopen kan worden gedaan. Apple vindt dat hiermee ruimschoots aan de morele verplichting is voldaan om kinderen en hun ouders te behoeden voor een deuk in hun rekening door onverwachte in-app aankopen. De EU is het hier echter niet mee eens en zet druk op Apple om meer te doen.

Bron: Neowin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Mauricio Metiary -

    Groot voorbeeld hiervan is Candy Crush. Ze maken misbruik van het feit dat dit spel voor sommige mensen een verslaving zijn.Die denken dan van :' Ach t is maar 0.89 cent om verder te komen. Ben benieuwd hoeveel ze hieraan hebben verdiend

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via