Google: 'We kochten Motorola alleen voor de patenten'

John Lagerling, een manager van de Androiddivisie bij Google, heeft tegenover The New York Times erkend wat iedereen eigenlijk al wist: dat de kostbare acquisitie van Motorola alleen is gedaan om de patentenportefeuille van het bedrijf.

Motorola Razr hoofdfoto

Motorola bezat op het moment van de overname door Google tienduizenden patenten, die teruggaan tot de vroegste tijd van de mobiele telefonie. Met die patenten wil Google zich verdedigen tegen de voortdurende aanvallen in de rechtszalen door Apple en Microsoft, die Androidfabrikanten voortdurend beschuldigen van patentschendingen. Wat weer leidt tot een verbod op de verkoop van diverse toestellen, of tot een verhoging van de toestelprijzen. Dit is HTC en Samsung al overkomen in diverse landen.

Lagerling erkent dat Motorola als maker van mobieltjes eigenlijk oninteressant is voor Google, dat zich voornamelijk bezighoudt met software en – behalve de Nexus-serie van smartphones en tablets – niet echt met hardware. Overigens is er nog nooit een Nexus-apparaat door Motorola gemaakt.

The New York Times vroeg Lagerling hoe Motorola staat binnen de organisatie van Google. Het bedrijf werd voor meer dan 12 miljard dollar overgenomen, maar heeft dus nog nooit een Nexus mogen produceren. Hier een aantal citaten uit het interview.

Vraag: Waar staat Motorola in dit veld? Jullie hebben Motorola nooit gebruikt voor het ~Nexus-programma.

Antwoord: Motorola staat precies waar Sharp zou staan, of Sony, of Huawei. Ze worden gewoon beschouwd als elke andere partner. Er staat bij ons echt een muur tussen het team dat Android ontwikkelt, en Motorola. Als zij een Nexus willen maken, doen ze net als alle andere bedrijven een aanbieding aan ons.

Vraag: Waar haalt Google dan het voordeel van deze acquisitie uit?

Antwoord: Zoals ik het heb begrepen, ging het bij die aankoop voornamelijk om de patenten. Zo kunnen we de aanvallers van Android ‘ontwapenen’. We hebben het met die aanvallers over prijzen gehad. Er zijn spelers in de telecomindustrie die niet gelukkig zijn met goedkopere prijzen voor consumenten. Zij willen de prijzen hoog houden, zo hoog dat de telco’s hoge subsidies moeten verstrekken op hun toestellen. Het gaat niet alleen om de jongens uit Cupertino (Apple, red.) maar ook de lui uit Seattle (Microsoft, red.). ZIj willen hogere marges halen en meer geld eisen voor hun software.

Wij geloven simpelweg dat er een betere manier is om aan software te verdienen, zonder de eindgebruikers veel geld uit de zakken te kloppen. Er zijn andere manieren om er geld aan te verdienen. De patenten van de concurrenten werden geb ruikt als wapens om onze evolutie in die richting te stoppen, en om mensen angst aan te jaren voor alternatieven die minder kosten. Ik denk dat wij met de aankoop van Motorola hebben laten zien dat wij in staat zijn om een tegenbeweging te starten.

Bron: The New York Times

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via