Eerste ervaring met de Nokia E72

Nokia kondigde deze zomer de E72 aan, de opvolger van de E71 die in essentie hetzelfde is maar natuurlijk op verschillende vlakken een flinke update heeft gekregen. Vooruitlopend op onze review binnenkort, zullen we in dit artikel onze eerste ervaringen met het toestel delen.

Nokia E72 front  AAP

Nokia kondigde een tijdje geleden de E72 aan en dit zakelijke toestel moet een flink deel van RIM’s marktaandeel inpikken. De E71 deed dit prima en de E72 probeert het nog een stuk beter te doen. Het toestel heeft onder meer een geüpdatet design, uitgebreidere mediafuncties en nog betere zakelijke functies zoals Ovi Mail en dezelfde goede bouw als altijd. Het toestel is sinds kort beschikbaar voor de verkoop en zo net voor Kerst hebben we het toestel ontvangen om er even een kijkje naar te nemen. In dit bericht onze eerste ervaringen, een volledige review volgt over ongeveer anderhalve week.

Nokia E72 back

Het toestel is prima in elkaar gezet, door zijn geringe dikte is het amper te voelen in je broekzak en de gebruikte materialen zijn zoals altijd top. Het toestel heeft wel, net als de E52, een probleem met de onderkant. Deze zit een beetje los en steeds als je erop drukt voel je hem een beetje naar onder gaan ten opzichte van de rest van de behuizing. Erg irritant dus. Het qwerty-toetsenbord van de telefoon is prima, de toetsen zijn weliswaar een beetje klein, maar de prima vorm maakt dat helemaal goed. Je kunt dan ook simpel berichtjes en mailtjes typen op de E72.

De software van het toestel is zoals altijd in de E-series stabiel en snel. De nieuwe 600MHz-processor draagt daar zeker aan bij en we hebben dan ook niets te klagen over dit aspect van het toestel. De telefoon lijkt het moeilijk te hebben met sommige mail- en Exchange-accounts, maar dat zou een verkeerde instelling kunnen zijn die we over het hoofd hebben gezien. In onze volledige review kun je het lezen.

Nokia E72 ervaring

 

Nokia E72 ervaring

 

Nokia E72 ervaring

 

Nokia E72 ervaring

 

Nokia E72 ervaring

 

Nokia E72 ervaring

 

Nokia E72 ervaring

 

Nokia E72 ervaring

 

Nokia E72 ervaring

 

Nokia E72 ervaring

 

De Nokia E72 bestellen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Freaky -

    Wat een kut telefoon…

    Bij meerdere klanten / meerdere servers wazige problemen gehad met dat hopeloze kut (<- das nog te vriendelijk) mail4exchange. Sommige telefoons na firmware update 3x naar factory defaults moeten resetten voor hij het uberhaupt weer ging doen. Tegen gekomen problemen: * Niet syncen * Aangeven dat de account is toegevoegd, maar niet syncen, ook geen partnership bekend bij de exchange server (helemaal niet goed toegevoegd dus) * Continue informatie op blijven halen (normaal is met zo'n 20 synchroniserende telefoons je weblog (aan de exchange kant) zo'n 20/30MB per dag (dat is dus met zo'n 20 telefoons voor de duidelijkheid). 1 Nokia gezien bij een klant die in z'n 1tje!!! voor 600MB log per dag zorgde (je kunt vast gokken wat dat met z'n data abo deed). Nee, zoals al jaren, mail for exchange is kut, en niet zo'n beetje ook.

  2. John -

    @Jan, Wij hebben nu 14 maanden meerdere e72 toestellen. Sinds 1993 Nokia gebruiker! Nooit problemen gehad, maar nu is al 75% retour geweest waarvan 50% meer dan 1 keer. Eigen toestel werkt goed met Exchange agenda, contacten en mail. Tot na de reparatie. De agendat is niet meer werkend te krijgen:(

  3. Bijna ex Nokia fan -

    Na update-versie 052.005 is er geen e-mail meer mogelijk. De instellingen worden niet terug geplaatst na herstellen van backup en ook opnieuw instellen is onmogelijk. Met de Nokia E5 werkt e-mail wel weer normaal. Toch heeft de E5 ook z'n mankementen en is de E5 niet echt een verbetering ten opzichte van de E72. De E72+E5 zijn aanmerkelijk sneller dan de E71 maar vind u de stabiliteit van het toestel belangrijker dan snelheid (en zoveel scheelt het niet) dan zou ik voor de E71 gaan.

  4. toppie -

    Op zich is het toestel wel goed. Na een moeilijke start om exchange werkend te krijgen heel lang geen problemen gehad.
    Nu zijn we van server veranderd en moet het serveradres gewijzigd worden.
    HELAAS!
    Wijzigingen accepteert hij niet, dus dan maar de mailbox verwijderen om er vervolgens een nieuwe in te zetten.
    HELAAS!
    Ik kan nu helemaal geen mailbox meer toevoegen omdat hij doodleuk vol blijft houden dat het maximale aantal mailboxen (max 1 exchange) is bereikt en er dus 1 verwijdert moet worden.
    HELAAS!
    Niet te vinden dus. Dan maar toestel terug naar fabrieksinstellingen zetten en opnieuw proberen.
    HELAAS!
    Probleem blijft hetzelfde.
    Dan alles maar verwijderen en leegmaken, dus ook op de telefoon en kaart geheugen.
    HELAAS! Alles blijft bij hetzelfde.
    Wat een onmogelijk apparaat is het dan ineens!

    Als je alles in 1 keer goed zou doen, werkt het blijkbaar wel.
    Zodra je iets moet wijzigen gaat het goed fout.
    Ik kom er niet uit!
    Iemand nog suggesties???:S

  5. ANMI -

    Ik heb erg genoeg de E71 na veel ergenis kapot geslagen en heb nu de E72 maar ben er niet blij mee, netwerk wat blijft hangen, trage software etc.
    Heb vanaf het eerste uur een Nokia toestel en heb de oude nog in de kast van de 3310 en alles wat daar na komt tot aan de E-Serie.
    De E72 is voorlopig mijn laatste Nokia toestel.

    Regards André

  6. Sara -

    Hey,
    Ik heb onlangs de nokia e72 aangeschaft maar ik krijg onderaan mijn scherm heletijd een teken van een envelop.. Dacht eerst dat mijn inbox of verzonden items vol waren maar dat was het niet..

    Kan iemand helpen?

    Groetjes, Sara

  7. Jan123 -

    Harry, Ik heb hetzelfde probleem. Zijn zakelijk overgegaan van Inotes naar Exchange. In Inotes werkte alles goed. Helaas nu hetzelde probleem als jouw. Email,contacten en taken prima, maar waarvoor ik hem nodig heb AGENDA niet.

    Zelfs met een nieuwe maagdelijk toestel werkt het niet.

  8. musa -

    Als ik een mail verstuur via de pc ovi dan kom hij aan met allemaal spelfouten en de zinnen zijn verdraaid.
    Komt een beetje slordig over als je met je baas mailt en klanten.

    Heb ik dan instelling verkeerd, en kan ik de agenda op de pc ook meteen veranderen op mijn mobiel?

    greetz Musa

  9. Sanne -

    @Martine
    Ik had dit probleem ook, en de instellingen stonden wel goed (synchronisatie moet aan staan).
    Heb toen de mailbox even opnieuw erin gezet en het was goed.
    Account verwijderen en opnieuw instellen dus.
    Toen heeft het een tijd gewerkt, maar nu werkte het weer niet.
    Dus heb weer mn account verwijderd, alleen doet nu de hele mail het niet meer.
    Ik kan ook geen nieuwe account meer instellen.
    Volgens telefoonwinkel softwarefout, dus moet al mijn bestanden eraf halen en dan zetten ze de software er opnieuw op. (tenzij iemand nog een optie heeft?)
    Dus dat is denk ik de oplossing :Y

  10. Harry M -

    Ik heb een Nokia E72. Hij synchroniseert met de exchnage server onder poort 443. De mail gaat prima maar de agenda daar vind geen synchronistie plaats. wie heeft hetzelfde probleem?? Wie heeft de oplossing???:Y

  11. Martine -

    Sjonge jonge wat kunnen mensen overdrijven. Ik heb deze Nokia E72 nu ook en hij werkt prima, ik vind het een heel fijn ding. Hij zit goed in elkaar en heeft geen last van kuren!
    Het enige wat ik maar niet voor elkaar krijg is dat ik mn email (Hotmail) ontvang zonder dat ik eerst verbinding moet maken, een permanente verbinding lukt me niet.

    Heeft iemand daar misschien een oplossing voor?

  12. Ruby -

    Nou ik heb de E72 al sinds maart, maar er kloppen steeds meer dingen niet. Eerder kreeg ik mijn mail automatisch binnen(hotmail en gmail) en toen gaf ie aan dat ik het wachtwoord van mijn hotmail moest veranderen en dat ik daarna weer mail op mijn toestel zou ontvangen, maar ik krijg niks meer binnen!! het lampje die langzaam aan/uit gaat en snel knippert bij een gebeurtenis is er mee opgehouden en de haakjes van het klepje heb ik zo vaakl terug moeten buigen dat ze lam zijn. Waardeloos toestel, was absoluut nog niet klaar voor de verkoop!!!!

  13. amarins -

    Wat een K…. telefoon! Toetsen vergrendeling werkt niet goed, het ding belt uit zichzelf telefoonnrs ….heb nu 2 torenhoge rek:(
    Toetsen zitten soms vast,….nee waardeloos, ga kaart eruit halen!

  14. anita -

    Heb sinds 2 dagen de Nokia E72, pfffff.
    Nu staat er onderin het scherm een raar tekentje (zandlopertje?). Ik krijg het met geen mogelijkheid weg, mijn batterij gaat maar een halve dag mee, dan moet ik weer opladen.
    HELP alsjeblieft

    1. Davey -

      Dat is volgens mij niet de bedoeling. Ik heb de de E72 ook via internet besteld ([url=http://mobilu.nl/nokia/nokia-e72/]Nokia E72 prijzen en info[/url]) maar ik kreeg hem gewoon goed binnen? Batterij gaat ca. 2 dagen mee bij vrij intensief gebruik.. Misschien eventjes Nokia bellen?

  15. Hanna -

    Wil E72 gaan aanschaffen, maar werd afgeschrikt door problemen met email binnenhalen/verzenden. Laatste bericht van Richard stelt me wat gerust. Iemand ervaring met telfort-emailaccount, werkt dat goed samen met de Nokia?

  16. richard -

    Ik heb met de huidige versies van de E72 geen probleem met Exchange 2003. Zelfs subfolders zijn in te zien en het is mogelijk om zelfs een tweede exchange mailbox te openen (primair en secundair).
    Ook OVI maps 3.03 werkt erg goed. Gewoon een gratis navigatiesysteem dat snel reageert. Internetten gaat lekkers snel met bijv. de NOS teletekst applicatie (bij nos downloaden). 🙂

  17. SEP1 -

    Vorige week aantal E72's aangeschaft. Ervaringen E71 waren zeer goed. Zakelijk gebruik. Vanwege snellere processor nu gekozen voor E72. Toestel is prima, 1 grote MAAR: het functioneert nog niet met Exchange 2003 – server. Synchronisatie Outlook-agenda is geen probleem, email wel!!! Nokia geeft nog geen termijn af voor de software-update. Nu in dubio om toestellen te ruilen voor E71…

  18. batman -

    aantal van deze toetellen aangeschaft, drama die dingen, geen synhronisatie met exchange, of zomaar na een aantal uur.:(
    ze gaan allemaal terug, ook de importeur wordt overspoelt met deze klacht. Dat noia hiervoor mar gauw een update maakt als dat op te loosen valt tenministe. Dan maar de E71

  19. josj -

    Mijn neef was altijd een groot touchscreen liefhebber, maar sinds hij heeft kunnen spelen met de E71 wil hij niets anders meer. Deze gebruikt hij dan nu ook al een ruime tijd. En dat probleem van een loszittende onderkant heb ik er niet mee ervaren. (gelukkig)
    Wat mij wel opvalt aan de E72 is dat de spatiebalk een stuk kleiner is dan bij de E71. Waarom ze die keuze hebben gemaakt is mij een raadsel….

    1. Dominick -

      Dat probleem met de losse onderkant bij de E71, of bij een E72?

      Spatiebalk weet ik ook niet, maar dat went snel genoeg.

      't blijft persoonlijk niet zo mijn type toestel…

    2. Jacuzzi -

      E71 blijft een top toestel. Jammer da ze de body van E72 van plastic hebben gemaakt.

      Losse onderkant bij de E71? Zo'n probleem is er niet!!! Heb je het over het baterijklepje of zo? Het baterijklepje kan soms idd was los zitten maar dat is heel makkelijk goed te maken. Gewoon met je duim de 2 metalen haakjes aan de bovenkant van het klepje recht zetten.

      1. Dominick -

        Nee, precies, bij de E71 niet. Bij de E72 wel. Vandaar dat ik me afvroeg waar JosJ het over had 😉

Samsung Galaxy S9 render

Betrouwbare leaker lekt fabrieksrenders Samsung Galaxy S9 lees verder

vuurwerk

Zo maak je tijdens oud en nieuw de perfecte vuurwerk foto’s lees verder

Redesign: zo gaat Spotify er binnenkort uit zien op je smartphone lees verder

iPhone X kloon

Leagoo S9: lijkt op een iPhone X, klinkt als een Galaxy S9, maar is een Chinese Kloon lees verder

Apple iPhone X

Pas op: consumenten gedupeerd met neppe iPhone X die op Android draait lees verder

Huawei Honor 9 Lite

Huawei Honor 9 Lite duikt op: mid-ranger met dunne schermranden lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters