Bedrijven kunnen nu reclames sturen in WhatsApp

Het is dan uiteindelijk toch zo ver: WhatsApp krijgt reclames. Daarnaast wordt je telefoonnummer ook aan Facebook gekoppeld.

WhatsApp

Bijna iedereen gebruikt elke dag WhatsApp. Het is immers reuze makkelijk dat je helemaal gratis met al je vrienden, collega’s en zelfs klanten kunt chatten en tegenwoordig zelfs bellen. Voor niks gaat echter de zon op. WhatsApp verdiende zijn geld een paar jaar geleden door gebruikers steeds hun abonnement te laten verlengen met een klein bedrag, zodat ze weer snel door konden chatten. Het was relatief gemakkelijk om die verplichting te omzeilen.

Veranderingen

De laatste jaren is WhatsApp helemaal gratis geworden, al thans, tot vandaag. In de eerste paar maanden na de overname door Facebook verwachtte men dat het sociale netwerk grote veranderingen door zou gaan voeren. Facebook verdient immers zijn geld met gerichte reclame, dus het leek waarschijnlijk dat het bedrijf zijn strategie ook op de chat-app zou willen toepassen. Die veranderingen bleven echter uit.

Reclame

Nu lijkt daar verandering in te gaan komen, want WhatsApp wordt toegankelijk voor adverteerders. Oftewel: WhatsApp krijgt reclames. Dat blijkt uit aanpassingen die het bedrijf vandaag aan zijn gebruikersovereenkomst deed. Voorheen was het strikt gezien verboden om als bedrijf middels WhatsApp met klanten te communiceren. De nieuwe gebruikersovereenkomst staat dat juist specifiek toe. Het bedrijf noemt zelf als voorbeeld dat een vliegtuigmaatschappij zoals KLM je een berichtje kan sturen als je vlucht vertraagd is. Een paar start-ups ontwikkelden al een systeem waarmee bedrijven hun klantenservice via WhatsApp kunnen laten opereren.

Keerzijde

Dat is natuurlijk de positieve kant van het verhaal, maar de veranderingen hebben ook een grote keerzijde. Het wordt dankzij de aanpassingen ook mogelijk voor bedrijven om reclame naar je te sturen. WhatsApp zegt nog steeds zelf geen plannen hebben om direct reclames te gaan implementeren in de app, maar geeft ook toe dat het wel door de aanpassingen mogelijk wordt voor bedrijven om zelf reclames te gaan versturen. Nog steeds belooft het bedrijf dat WhatsApp en Facebook niet je berichten kunnen lezen, ook niet de communicatie met bedrijven. Al je chats blijven immers versleuteld.

Telefoonnummer

Een andere belangrijke aanpassing die WhatsApp door heeft gevoerd is dat je telefoonnummer aan Facebook wordt gekoppeld. Zo kan het sociale netwerk je betere vriendsuggesties doen en relevante advertenties tonen op basis van de bedrijven waarmee je communiceert. WhatsApp zei in 2012 nog dat niemand reclames in zijn chat-app wil omdat je dan als consument immers het product bent. Ook beloofde WhatsApp dat er niks zou veranderen voor gebruikers na de overname door Facebook. Het bedrijf kan de positieve toepassingen blijven benadrukken, maar het is duidelijk dat we wel die richting op gaan.

Wil je dat WhatsApp geen data met Facebook deelt? In dit artikel leggen we je uit hoe dat in zijn werk gaat.

Bron: AP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Frans -

    Akkoord gaan met WhatsApp geeft direct toestemming de beschikking over het telefoonboek te krijgen.
    Wanneer bij mij WhatApp wordt verwijderd, krijgen ze toch de bschikking over mijn nummer via iemand die wel akkoord is gegaan. Hoe het ook went of keert, wanneer deze aanvulling doorgaat, ze komen dus in bezit van alle nummers. Niet fraai. Alleen het nummer van degene die akkoord tekent zou voldoende moeten zijn.

  2. Dick Flight -

    Zaklamp zorgt voor hype. Ook handig voor overvallers om hun slachtoffer te verblinden en zo hun slag te slaan. Zou een zonnebril daar tegen kunnen helpen???

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via