Hi hanteert opvallend strenge controle op Fair Use Policy

Hoewel de meeste providers nog altijd met een Fair Use Policy werken voor hun internetabonnementen, hebben gebruikers daar maar zelden last van. Uit recente berichten blijkt echter dat dit bij KPN dochter Hi anders zit, de provider lijkt gebruikers die ook maar iets teveel gebruiken direct te waarschuwen.

Hi logo

Dat bundels voor onbeperkt internet niet echt onbeperkt zijn, is al een tijdje bekend. De meeste providers hanteren een FUP, een Fair Use Policy, die een aantal dingen omvat die je niet mag gebruiken en vaak ook een datalimiet stelt. Hoewel dit geen hard limiet is, behoudt een provider zich wel het recht voor om je af te sluiten als je meerdere waarschuwingen hebt gekregen wegens het schenden van deze FUP. Zo gaat dat ook bij Hi, wiens FUP je via deze link kunt vinden. Volgens de Fair Use Policy mag je je telefoon niet als modem voor je laptop of PC gebruiken en is ook VOIP verboden. Het datalimiet ligt op 10 keer het gemiddelde gebruik van de andere gebruikers van de Eindeloos Online-bundel van Hi. De provider lijkt hier heel krampachtig aan vast te houden, in tegenstelling tot andere telco’s. Daar waar een Fair Use Policy bedoeld is om een afschrik effect te hebben en grote overtreders te kunnen aanpakken, lijkt Hi het erg nauw te nemen met haar eigen FUP.

De laatste tijd stuurt Hi steeds meer sms’jes met een waarschuwing voor het schenden van de FUP door een te hoog datagebruik. Op Tweakers.net is zelfs een heel topic in het leven geroepen over dit probleem. Vooral gebruikers met de HTC Hero krijgen erg snel een berichtje van Hi dat zij aan het maximale datagebruik zitten, zonder hun toestel veel te gebruiken op internet. Natuurlijk is de Hero een Android-telefoon die constant updates ontvangt van het internet, iets dat volgens de klatenservice van Hi het probleem vormt. Een update zou tot 10MB kunnen zijn en aangezien het gemiddelde verbruik rond de 25MB ligt kan je volgens de klatenservice na 25 updates al te ver gaan. Natuurlijk weten wij wel beter dan dat een update 10MB data bevat, het gaat hier bijna altijd om een beetje data voor het weer, je agenda, je contacten, Facebook en Twitter, samen met een aantal mailtjes. Dat komt bij elkaar meestal niet hoger uit dan 100KB en dat zou dus geen enkel probleem moeten zijn.

Ook binnen de redactie van All About Phones zijn enkele sms’jes van Hi omtrent een schending van de FUP ontvangen, die de volgende inhoud hadden: “Let op: je gebruikt gemiddeld 00371,6 MB en dat is meer dan volgens de Fair Use Policy mag. Ga je weer over je bundel heen, dan kan Hi de bundel stopzetten.” Ook om deze 371MB aan data te bereiken werd de telefoon alleen gebruikt voor wat mailen en twitteren, wat vanzelfsprekend geen probleem zou mogen vormen. Hierbij moet wel gezegd worden dat het redactielid in kwestie al drie van deze sms’jes heeft ontvangen in ongeveer twee en een halve maand tijd en dat er nog niets gebeurt is, maar dat er iets mis is, is wel duidelijk.

Iets anders is dat Hi haar klanten geen inzicht geeft in hun dataverbruik, terwijl ze wel na 250MB verbruik in een maand beginnen te waarschuwen. Een mogelijke verklaring daarvoor is dat de meting van Hi niet helemaal kloppend is, want een verbruik van 371MB in een maand door alleen wat mailen en twitteren is wel heel hoog, zeker als je bedenkt dat het gemiddelde gebruik op maar 25MB ligt. Op die manier is het voor Hi makkelijk te verkopen dat je teveel gebruikt, zonder dat klanten enige argwaan krijgen omdat ze geen idee hebben hoeveel ze eigenlijk verbruiken. Een andere mogelijkheid is dat het gemiddelde verbruik helemaal niet op 25MB ligt, maar dat Hi gewoon een datalimiet hanteert van 250MB onder het mom van deze FUP. Dat zou beter samengaan met het redelijk hoge gebruik zonder zware dingen te downloaden of audio/video te streamen.

Dat er iets mis is blijkt ook wel uit het feit dat andere providers vaak dezelfde FUP van 10x het gemiddelde verbruik hanteren, terwijl er daar nooit iets mis gaat. Die andere providers zijn er dan wel niet zo streng op, dan nog zouden gebruikers die echt veel data verstoken er wel iets van moeten horen, iets dat nauwelijks gebeurt. Zo kent Vodafone een FUP die rond de 250 MB ligt echter zijn hierbij nog geen gevallen bekend van waarschuwingen of afsluitingen van gebruikers. Gelukkig zijn er ook bij Hi weinig gevallen bekend waarbij de snelheid echt verlaagd wordt of de gebruiker afgesloten wordt, dus bang zijn hoef je voorlopig niet. Er is echter wel degelijk iets mis en daar moet snel verandering in komen, want anders gaat het Hi klanten kosten, aldus boze consumenten.

Samsung

Galaxy Note 9: Samsung, Xiaomi en Huawei zijn iets aan het bekokstoven lees verder

Xiaomi

Xiaomi producten liggen binnenkort gewoon in de Kruidvat lees verder

smartphones

FBI en CIA waarschuwen tegen Huawei toestellen lees verder

Google gebouw New York

“Google is niet meer innovatief, maar is een copycat geworden” lees verder

Google logo gezicht

Zeven dingen die je nog niet wist over Google lees verder

Apple

Zeven dingen die je nog niet wist over Apple lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters