Hilton zet robot in

De Hilton hotelketen is bezig met een test waarbij het een robot gaat inzetten voor hun gasten. Deze robot kan vragen van gasten beantwoorden over nabijgelegen restaurants, toeristische attracties en informatie over het hotel. Inchecken is nog niet mogelijk.

De robot die het Hilton inzet heet Connie, genoemd naar de oprichter van de hotelketen, Conrad Hilton. De robot is gebaseerd op Nao, een populaire humanoïde robot gemaakt door het Franse robotica bedrijf Aldebaran. De meertalige Nao wordt al op diverse andere plekken in de wereld ingezet, zo is hij onder andere assistent in een aantal Japanse banken. Connie wordt aangedreven door Watson software. Watson software is erop gericht menselijk taalgebruik te herkennen en helpt met natuurlijke taalverwerking, dus Connie begrijpt gewoon wat je zegt, zonder dat je hiervoor in commando’s hoeft te spreken. Connie maakt ook gebruik van reisinformatie van WayBlazer, een IBM-partner, om gepersonaliseerde aanbevelingen voor reizigers te doen.

Robots in Japan

Watson is IBM’s toegangspoort tot het brengen van kunstmatige intelligentie naar mainstream industrieën buiten de tech-industrie. In Japan worden robots al vaker ingezet buiten de tech industrie. Met name in de toeristische sector vinden we in dat land veel robots. Zo heb je daar in Huis ten Bosch, een Nederlands georiënteerd themapark dat volledig wordt bemand door robots, een levensgrote velociraptor robot, die gebruikt wordt voor het controleren van pasjes.

Werkgelegenheid

Onderzoekers Carl Benedikt Frey en Michael Osborne, schrijven in hun paper getiteld “De toekomst van de werkgelegenheid,” dat bijna de helft van alle banen in de komende drie tot vier decennia zal worden geautomatiseerd. Hotel conciërge, fast food kassiers, en supermarktmedewerkers staan hoog op de lijst. Tegelijkertijd zal de automatisering ook een hoop werkgelegenheid op gaan leveren.

Voorlopig kun je Connie alleen aan het werk zien in het Hilton McLean hotel in Virginia.

Bron: The Verge

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via