HTC: “Batterijproblemen smartphones gaan we oplossen met de cloud”

In een interview met de chief innovations officer van HTC wordt duidelijk dat de producent flink gaat investeren in webdiensten. Volgens de fabrikant kan de batterij van een telefoon langer mee gaan als het zware rekenwerk in de cloud plaatsvindt in plaats van op het toestel zelf.

De website Pocket-lint heeft in een drieluik van interviews met HTC-vertegenwoordigers al aardig wat informatie vergaard over de denkwijze van het bedrijf en diens ideeën. In de laatste drieluik heeft de website een gesprek gehad met de chief innovations officer genaamd Horace Luke. Luke is verantwoordelijk voor al het design en de concepten van HTC-smartphones en gaat erg secuur te werk, zo blijkt uit het interview. De ontwerper legt gedetailleerd uit hoe hij en zijn team te werk gaan en uit de honderd ideeën voor een smartphone er 99 worden afgeschoten en er slechts eentje door gaat als daadwerkelijk concept.

Gevraagd werd ook aan Luke of HTC een oplossing zal vinden voor de batterijproblemen die aanwezig zijn bij alle smartphones. Volgens de topman is de kans hierop erg klein en is de ontwikkeling van batterijen erg traag. Daarom zou de oplossing in de cloud gezocht moeten worden met diensten zoals HTCSense.com. Volgens Luke zal HTC dan ook flink gaan investeren in webapplicaties zoals HTCSense.com. Applicaties zouden dan via het internet gestreamd worden naar het toestel waardoor alle intensieve berekeningen door externe servers gedaan zou worden in plaats van het toestel zelf. Dit zou aanzienlijk het toestel en diens processor ontzien waardoor de batterij langer mee zou moeten gaan. Eerder al wist de CEO van HTC, Peter Chou, ook al te bevestigen dat de cloud de toekomst zal zijn.

De 3G-verbinding blijkt een grote bottleneck te zijn voor smartphones als het gaat om standby-tijd. Dit zou deels door de 4G-technologie opgelost worden en deels door nieuwe generatie processoren die zulke verbindingen met minder energie tot stand kunnen brengen. Luke heeft dan ook veel tijd doorgebracht met de ontwerpers van de antennes bij de fabrikant om zo beter te begrijpen welke obstakels er allemaal zijn. De topman refereert dan ook naar Apple en wil dan ook voorkomen dat de fabrikant hetzelfde probleem overkomt. Of dat lukt, is de vraag, want over de antenne van de gloednieuwe HTC HD7 gaan nu al verhalen dat die niet deugt.

HTC CEO Peter Chou and Horace Luke

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. bartvuijk -

    PS3 kwaliteit? Daar zeg je wat. Ben dan wel erg benieuwd naar die Playstation-telefoon van Sony Ericsson. Hoe ze dat proberen te bereiken. Als ze dat al proberen.

      1. Dominick -

        Of via de cloud 😉 Maar het zal wel via een goede GPU zijn en niet kunnen tippen aan PS3 kwaliteit.

  2. MiAmRA -

    Klinkt intressant maar ik geloof dat je als consument geen grote verbeteringen hoeft te verwachten. Zoals Fuzzillogic aangeeft valt er wat betreft games weinig te streamen. @Domipost ookal plukt het toestel 'graphics' van het internet maar het toestel dient het alsnog om te zetten zodat jij als gebruiker er gebruik van kunt maken.
    In mijn optiek verschuif je op zo'n manier alleen het probleem ipv er iets tegen te doen.

    Ik betwijfel of de ontwikkelingen in nieuwe soorten batterijen het grootste probleem. Ik denk eerder dat HTC niet de gok durft te nemen ivm kosten (wat niet per definitie negatief hoeft te zijn!)
    Ten tweede ben ik verbaast dat er nog geen echte energie zuinige 3G chips op de markt zijn, hetzelfde geldt ook voor GPS chips. 3G en GPS chips zijn 2 belangrijke chips in een smartphone, maar zijn tevens ook de grootste stroomvreters. Ik ben van mening wanneer er energiezuinig chips komen dat een groot gedeelte van het probleem kan worden opgelost.
    Jammergenoeg ziet het er niet naar uit dat dit snel gerealiseerd zal worden.

    1. Dominick -

      Ja, dan moet hij het inderdaad ook omzetten. Maar gecompliceerde graphics in een game zelf berekenen of het beeld decoden is wel een groot verschil. Anders zouden we al lang PS3 kwaliteit grafics op een mobieltje kunnen hebben 😉

  3. Fuzzillogic -

    Allemachtig. CPU's, ook van mobieltjes, staan vooral niks te doen. Normale apps doen helemaal geen "zware berekeningen", zeker niet voor langere tijd. Spellen en video zijn de uitzondering, maar daar valt weinig aan te streamen eh.

    Dit klinkt gewoon als bullshit om de onwetende consument over te halen om zoveel mogelijk (prive!)-data in de proprietaire cloud te zetten, waar HTC zelf alleen maar rijker van wordt.

      1. Fuzzillogic -

        Streamen van spellen. Lekkere performance wordt dat. HSDPA geeft al een latency van ~100ms, wat storend is. Daarnaast zul je toch de nodige hoeveelheid data moeten verstouwen, en goh, die modems van mobieltjes zijn ook niet bepaald zuinig om continu aan te hebben. En dan ook nog hopen dat je niet de pech hebt om een telco te hebben die je na 250MiB/maand geen internet meer geeft of je absurde bedragen laat betalen.

        Granted, LTE heeft een lagere latency, maar of dat al met al veel zal verbeteren?…

        En dan zal het toch ook nog gedecodeerd en gerenderd moeten worden, one way or the other.

        Bedenk daarbij ook dat pas vanaf Android 2.2 er een JIT-compiler is toegevoegd, wat (wel) een aanzienlijke verbetering is om CPU-gebruik te beperken. Toch heb ik niet gehoord dat mobieltjes opeens veel langer volhouden op 1 lading daardoor. Waarom? Omdat CPU-gebruik gemiddeld toch bijzonder laag ligt, en andere hardware in mobieltjes (ehhh duhhh display, modem) een minstens net zo belangrijke verbruiker zijn.

        Sure, cloud computing kan in sommige gevallen best een voordeel zijn, maar ffs, niet voor mobieltjes.

        Nee, dit plan slaat echt nergens op.

      2. Dominick -

        Ik moet het ook nog zien (sowieso ben ik nog niet direct overtuigd van LTE), maar in principe zou het met LTE zeker een besparing (en mooiere games op een simpelere processor!) kunnen opleveren

  4. Martijn -

    @ Sebas:

    Lees aub even het hele bericht: "Dit zou deels door de 4g-technologie opgelost worden"

    Ontopic: Klinkt interessant, maar ik vraag me idd af of het 'on demand' gebruiken van 4g niet meer stroom gebruikt dan het gewoon op je mobiel uitrekeken. Ook vraag ik me af wát dat ze precies voor applicaties in gedachten hebben. Ik kan me zo niet vlug applicaties bedenken waarvan het niet erg is dat ze een trage reactietijd hebben (als in niet lokaal worden berekend). Photo editors?

    1. Dominick -

      Je zou kunnen denken aan grafisch zware games ofzo. Maar uitendelijk gaat het dus niet om de reactietijd, maar om de energie die nodig is voor de berekeningen.

  5. Sebas -

    Heel mooi, maar dat zorgt er dus voor dat je je 3G aan moet hebben, en even denken…, oh jah, 3G trekt je batterij binnen een dag leeg. Echt een goed plan!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via