HTC presenteert desastreuze financiële resultaten

HTC heeft vandaag zijn tegenvallende financiële resultaten voor het eerste kwartaal van 2016 gepresenteerd. Er is echter hoop dankzij de Vive en de HTC 10.

HTC

HTC heeft zojuist zijn financiële resultaten voor het eerste kwartaal van 2016 bekend gemaakt. We wisten al dat het na de tegenvallende verkopen van de HTC One M8 en M9 niet zo goed met HTC ging, maar de cijfers die het bedrijf vandaag presenteerde schetsen een erger beeld dan we hadden verwacht. HTC heeft in het eerste kwartaal van dit jaar 64% minder winst gemaakt dan in dezelfde periode van vorig jaar. Dan hebben we het nog steeds over 457 miljoen dollar, maar desalniettemin is dat een zorgwekkend verschil. Ook Apple presenteerde bijvoorbeeld mindere resultaten, maar bij HTC kun je niet meer over een trend spreken.

Resultaten

HTC 10

Ondanks het feit dat het Taiwanese bedrijf slechts 80 miljoen dollar aan winst rapporteerde maakt HTC zich nog geen zorgen. Op de eerste plaats moet je er rekening mee houden dat de verkopen van de HTC 10 natuurlijk niet bij deze financiële inbegrepen zijn, gezien het toestel pas in het tweede kwartaal van dit jaar uit kwam. Ook heeft HTC met de HTC 10 en vooral de HTC Vive flink in de toekomst geïnvesteerd, waarvan het bedrijf binnenkort hopelijk de vruchten kan plukken. Beide gadgets deden het erg goed in de eerste paar weken, dus wie weet ziet HTC’s volgende financiële rapport er minder naargeestig uit. Ook gaat HTC haar productieproces stroomlijnen en zullen bepaalde delen van het bedrijf anders ingericht worden om meer kosten te besparen.

We zijn zelf ook al aan de slag geweest met de HTC Vive, zoals je kunt zien in onze hands-on. Ook de hoopgevende HTC 10 hebben we uitgebreid voor je getest, onze bevindingen kun je teruglezen in dit artikel. Wat denk jij, kan HTC nog gered worden met de nieuwe gadgets, of is de schade al gedaan?

Bron: HTC

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. mike -

    Nieuwe cijfers tonen dat samsung weer groeit en dat na het uitkleden van android en weer toevoegen van sd. Rajesh, alle negatieve voorwaarden voor sony en htc en lg en anderen gelden ook voor samsung en houden dus geen stand. En als het dan allemaal zo lastig is waarom kopen ze dan geen toestellen in in china zoals apple dat doet? De prijzen van htc zijn hoog genoeg. Mijn broer had al snel een huawei en ook toen riep iedereen dat wat jij nu roept. Floris, welk toestel zou jij kopen als Samsung er niet was dan?

    1. Floris -

      Mke,

      ik heb zowat alle Oppo’s en Vivo’s in mijn hand gehad en er zijn modellen echt mooier (mijn mening hé) dan de iPhone 6. Super dun, Amoled, voelen perfect aan, werken snel, mooi in balans en vooral stukken goedkoper dan Samsung en vooral Apple. Xiaomi heb ik slecht twee keer in mijn handen gehad, ik heb mensen in Bangkok gevraagd of ik eens mocht kijken en voelen. Xiaomi bestel je heel makkelijk online, is goedkoop en kun je binnen 5 tot 8 dagen binnen hebben. Ik gebruik zelf de MiPad 2 met Windows van Xiaomi en je hebt de kwaliteit van de iPad mini voor een derde van de prijs mét Windows! Heb de grootste Huawei’s in m’n handen gehad en kon een grote grijns niet onderdrukken. Wel jammer dat ze vaak lcd gebruiken, zelfs de beste lcd’s en dat is die in de iPhones halen het niet bij de vorige generatie Amoled’s, daarom stapt Apple ook over. Amoled is een must. Dus ik zou zeggen dat ik voor de komende Oppo zou gaan want je accu kunnen opladen in 15 minuten is wel heel erg fijn of de nieuwe Xiaomi met 128Gb. YouTube surfen, nerds volgen en mensen op straat aanspreken.

    2. Floris -

      Vergeet niet te informeren welke frequenties het toestel gebruik! Dat kan nu nog een probleem zijn i.v.m. 4G maar deze merken willen uiteraard ook in Europa verkopen dus dat lost zich vanzelf met de komende toestellen op.

    3. Rajesh -

      Ik heb nergens gezegd dat die voorwaarden niet voor Samsung gelden. Ik noemde die zaken juist als argument tegen dat van Floris die erg de ‘want de Chinese merken kunnen het zo goedkoop’ – toer op gaat.

      1. mike -

        Dat hoor ik hem niet zeggen. Htc verkoopt toestellen die nergens in uitblinken maar wel duur zijn en hij zegt dat kosten geen valide argument zijn, regelgeving ook niet. Hij zegt dat htc de verkeerde keuzes maakt en daar heeft hij gelijk in. De cijfers bevestigen het. Htc is niet bezig zijn klanten te verleiden.

      2. Floris -

        HTC mag mij, heel graag zelfs, verleiden. Sony, LG, Motorola, Blackberry, Microsoft en desnoods Apple ook. Apple is yesterday’s news want wat kan de iPhone beter dan ieder ander middelmatig toestel? Microsoft stelt mij, jammer genoeg, teleur met de Lumia 950xl want de accu vliegt leeg en ik loop toch best vaak tegen ‘vastlopers’ aan. De s7 kan alles en is daar meestal ook de beste in. Mocht de komende Note geen gebogen ‘Edge’ hebben dat is dat, wat mij betreft, de enige keuze als je het beste wil hebben.

  2. Floris -

    HTC moet de overstap naar Amoled maken, stock Android op hun toestellen gaan gooien en minimaal 128Gb intern geheugen hebben. Da’s dus het beste scherm, het beste besturingssysteem en een f#ck you naar alle andere merken die dat niet hebben.

    1. Rajesh -

      Jij denkt serieus dat mensen dat bedrag opeens gaan betalen, voor die 128 GB? Als je kijkt naar wat toestellen met dergelijke opslag kosten, is dat zo ongeveer het slechtste idee dat je kan bedenken. AMOLED is gewoon een keus. Daarvoor moeten ze panelen inkopen, wat een toestel eveneens duurder maakt. En afgezien van de enthusiasts (die maar een zeer kleine groep binnen de afzetmarkt vormen), geeft een te klein deel van de mensen daarom.

      Stock Android gaat nooit gebeuren. Als je dat wil, moet je een Nexus kopen, of speciale AOSP-toestellen. Retailorganisaties gaan dergelijke toestellen ook niet in de schappen leggen aangezien er al te veel toestellen zijn die op elkaar lijken. Vanilla-Android bieden ze al aan middels de Nexus-devices. Daarnaast verlies je het van een Samsung die veel functionaliteit heeft die in Android nog niet zit.

      Zelfs de onzin-zaken die vroeger in Samsungs TouchWiz zaten waren in commercieel opzicht positief omdat mensen het idee van meerwaarde kregen en de retailers een idee van onderscheid. Maar tegenwoordig heb je daar zaken in als losse windows en splitscreen, en wat andere handigheidjes die we pas met Android N voor een deel zullen krijgen.

      1. Floris -

        Het spijt me om het te zeggen maar ik kan je niet betrappen op marktkennis. 128gb kan heel makkelijk en voor heel weinig geld, zie de nieuwe Xiaomi met 128Gb opslag voor minder dan 300 euro en Amoled-schermen zijn inmiddels goedkoper dan LCD-schermen. Dus argument 1 en 2 kloppen feitelijk niet.

        Sinds Samsung alle rotzooi qua éxtra’s overboord gooit neem de waardering zienbaar toe, heb lef en geef dat wat mensen willen, stock iOs, stock Windows Phone én stock Android.

        Wat HTC nu doet, en waar jij blijkbaar in gelooft, werkt niet. Dat staat vast!

      2. Rajesh -

        @Floris: Jij denkt dat de telefoonfabrikanten zo stompzinnig zijn dat ze niet aan dat ‘inzicht’ kunnen komen waar jij nu mee komt vanachter je bureau? Zou het niet zo kunnen zijn dat er een reden is dat het niet gebeurt en dat jij er veel te makkelijk tegenaan kijkt? Behalve dat je markt-ideeën niet kloppen en te veel gericht zijn op je eigen voorkeuren, mis je de nodige industriële factoren die zeer relevant zijn en ervoor zorgen dat mainstream-merken die globaal opereren (dus HTC, maar ook Samsung, Sony, etc.) onder heel andere voorwaarden zaken doen dan merken die louter in China opereren en waarvan je toestellen slechts kunt importeren.

        Merken als Xiaomi, Meizu, LeTV en een paar anderen al jaren dit soort toestellen maken. Waarom denk je dat de mainstream-merken die globaal hun toestellen verkopen dit niet hebben? Zal toch een reden voor zijn naast de goedkopere productiekosten, het wegvallen van een groot deel van de distributie-kosten (aangezien men niet wereldwijd verkoopt), marktbeschermende Chinese wetten en het gebrek aan regels die bijv. kopiëren van ideeën tegen moeten gaan? De laatste voorname reden dat ze goedkoper zijn in China is dat de infrastructuur minder uitgebreid is per toestel; toestellen worden sneller vernieuwd en komen dus in beperktere hoeveelheid uit. Chinese fabrikanten (behalve Huawei) werken ook als een soort van Amazon. Xiaomi maakt bijv. zelf niet echt producten; bijv. audioproducten worden gemaakt door 1More, powerbanks door ZMI, camera-devices door Xiaoyi, etc. Dit betekent dus minimale marges en maximaal risico dat genomen kan worden. Faalt een van die partners, kunnen ze het vervangen, of bijvallen met een deel uit een andere partner.

        Dit is een luxe die een HTC niet heeft; zij moeten zelf alles inkopen, voldoen aan certificeringen, wetten, een wereldwijde distributie en support (bijv. klantenservice en garantie-afwikkeling in ieder land apart) onderhouden en navenante productiecapaciteit garanderen. En dat allemaal als één organisatie.

        Bedenk je dat HTC geld moet verdienen, en dat ze feitelijk alleen hun telefoon-sales hebben waarmee ze dit kunnen. Zomaar zaken omgooien als bestaande contracten of risicovolle ondernemingen is geen optie. Ze hebben weliswaar de Vive, maar dat is een product voor een nichemarkt. Een lage marge ala de China-merken zit er dus gewoon niet in. Verder moeten ze in winkels komen te liggen, wat betekent dat vanilla-Android geen optie is. Het is ook niet zo alsof ze merk-legitimiteit hebben waardoor retailpartners op basis van de naam en de vraag het zal inkopen.

        Het opslaggeheugen is een lastig verhaal. Het hoeft niet zo duur te zijn, als je slechts één variant uitbrengt (breng je meerdere varianten, dan zit je per variant dus met alle kosten die nodig zijn het uit te brengen). Maar hoeveel mensen geven daadwerkelijk om opslaggeheugen? Vaak gaat men om de goedkoopste. Verder is het belangrijk om een laag model te hebben omdat zo bijv. een 32GB-toestel tov een 16 GB een upgrade lijkt.
        Maar sowieso, als je als HTC zijnde een 128 GB-toestel verkoopt, dan zul je alsnog zien dat het gros van de mensen (die geen telefoon enthusiasts zijn en dus weinig geven om opslag en genoeg hebben aan 32GB) voor het toestel van de concurrent (met name Samsung) gaan wegens de bekendere naam.

        Je roept verder wel makkelijk dat ze AMOLED moeten gebruiken omdat het goedkoper is, maar bedenk je dat het ook geïmplementeerd moet worden, waar extra kosten aan vastzitten, zeker aangezien ze dit al een paar jaar niet meer gedaan hebben. Ze moeten dus een render-engine ontwikkelen (extra kosten, hogere prijs), de technische implementatie uitdenken (extra kosten, hogere prijs) en dan heb ik het niet eens over de transactiekosten in termen van geld, evt. overige bronnen en tijd (er moeten nieuwe contracten worden afgesloten, ze moeten zich committeren aan een nieuwe leverancier, wellicht problemen oplossen met oude leveranciers die met die nieuwe partij niet kunnen samenwerken, helpen (met geld of bijv. contacten) bij de productiecapaciteit zodat die partner weet dat HTC blijft, etc. etc.). Verder kan het goed dat ze bijv. vast zitten aan contracten voor afname van LCD-panelen bij hun leverancier. Moeten ze daar overheen stappen? Heb je weer extra kosten die het toestel nog duurder maken. Dit terwijl in werkelijkheid, de meeste mensen geen bal geven om het paneel.

        Heb je ook maar gedacht aan dit soort zaken? Je weet veel te weinig over de situatie van HTC om zomaar de inzichtvolle ontwerper uit te hangen en te roepen wat HTC maar effe moet doen, terwijl je zeer relevante factoren negeert. Ze zijn bij HTC ook niet achterlijk en doen uiteraard marktonderzoek naar wat mensen willen.

        Jij zegt dat de waardering van Samsung toeneemt door de nieuwe TouchWiz, maar die omzetting van Touchwiz is pas sinds vorig jaar. En juist toen vielen de verkopen tegen. De problemen rondom de het logge TouchWiz was nooit echt een probleem voor de afzetmarkt. Sterker nog, omdat mensen het gewend waren als ‘het Samsungmenu’ konden ze daar slechts geleidelijk van af stappen. En nogmaals, het was een manier waarop ze zich konden onderscheiden van andere merken die met toestellen in de markt actief waren met zo goed als dezelfde specs.

        Enthusiasts zijn slechts een zéér klein deel van die afzetmarkt en daarmee irrelevant.

      3. Floris -

        Ik denk inderdaad dat veel bedrijven stompzinnig bezig zijn, o.a. HTC. Waarom zou je in godsnaam voor een HTC kiezen? Ik als ‘freak’ koop het niet en met mij blijkbaar de rest van de wereld niet, kijk naar de cijfers. Een Apple koop je omdat je een Apple wil, een Samsung koop je omdat je het absoluut beste wil. Over o.a. de nieuwe HTC hoor je matige berichten op de camera na. Niets positiefs over het scherm, niets positiefs over de opslag, niets positiefs over de accu en blijkbaar is het besturingssysteem ook geen reden voor miljoenen om hem te kopen.

        Als de consument de keuze heeft gaan ze voor Oppo, Vivo, Huawei, Xiaomi, iQ enz. (Apple en Samsung staan op zichzelf) want die maken wel die stap en vertonen allemaal wel (flinke) groeicijfers over de HELE wereld en kosten de helft. Ik kom net terug uit Azië en daar zie je niet anders, (Zuid-)Amerika en Rusland volgt. HTC, LG en zelfs Sony zie je nauwelijks, te duur en niet interessant genoeg.

        Dus nee, niet van achter mijn bureau maar in de echte wereld waar de cijfers spreken.

        Nokia wou ook niet, net als Ericsson en Blackberry en vast nog een paar merken die wel totaal vergeten zijn.

      4. Rajesh -

        @Floris: Ik heb geprobeerd je uit te leggen waarom je er veel te makkelijk in staat, helaas is dit kennelijk niet gelukt. Kortgezegd: Je maakt toestellen niet voor de enthusiasts; dat is niet hoe je verkoopaantallen realiseert. Samsung was jaren lang niet de beste optie, maar verkocht wel, dat is opzichzelf bewijs van het gegeven dat jouw ideeën over hoe HTC hun toestel moet samenstellen om een ommekeer te realiseren, onjuist zijn. De Chinese spelers zouden als wereldwijde spelers nooit hun toestellen voor dezelfde prijs kunnen verkopen als dat ze nu doen.

        Dat alle globale spelers van Samsung in de markt verliezen heeft niets te maken met de zaken die jij noemt. Ericsson is overigens (wat de telefoontak betreft) tegenwoordig onderdeel van Sony en Blackberry gingen nooit om de toestellen maar de diensten en uiteindelijk was het runnen van het eigen platform lastig omdat mensen niet echt (of te weinig) geven om veiligheid en gewoon de beschikbaarheid wilden over een app catalog.

        Verder ben je ontzettend naïef wanneer je denkt over een bepaald inzicht te beschikken die je vormgeeft in enkele zinnen waarbij je voorbij gaat aan een hoop factoren. Je begrijpt generale commerciële bedrijfsvoering en productplacement niet en hetzelfde geldt voor de telecomdevices-markt en industrie.

        Als de industrie daadwerkelijk zou doen wat jij voorstelt, blijft Samsung over. Immers kunnen zij de beste deals bieden aan de retail-organisaties en concurreren ze de andere spelers dood. Daarnaast zullen ze hun invloed vergroten door eigen belangen door te drukken.

      5. Floris -

        Enthusiasts? Klanten willen Amoled, klanten willen veel geheugen, klanten willen een grotere accu, klanten willen de beste waar voor hun geld en klanten kopen nauwelijks HTC en dan is mijn visie te simpel? Je kan hele verhalen ophangen, theorieën verzinnen en vooroordelen uitspreken maar het feit ligt er dat HTC niet de juiste keuzes maakt. En diegene die dat wel doen winnen iedere dag een groter stuk van de markt. Heel simpel.

      6. Nassera -

        @Rajesh: Jij schrijft erg veel maar komt niet met oplossingen. Hoewel ik het niet helemaal eens ben met Floris dat het slecht gaat met HTC zijn z’n ideeën zeker niet slecht, dat mag je niet ontkennen. En simpel zijn ze zeker niet want hij beschrijft de klachten die klanten hebben.

      7. Xavier Roemer -

        @Nassara je zegt dat hij niet met oplossingen komt, en dat klopt. Hij zegt ook dat het niet zo makkelijk in elkaar zit. Dat is ook de reden dat hij geen oplossing geeft, omdat het niet zo werkt dat je dit effe in een internetpostje vermeldt. Of dacht je werkelijk dat als HTC hier zou meelezen, ooit op een reddend inzicht zou stuiten? Dat Floris het dus helemaal door heeft en stiekem de redder van HTC zou kunnen zijn? Dat ze wat hij zegt bij HTC niet kunnen bedenken?

    2. Xavier Roemer -

      Ik werk zelf voor een electronicaketen, en we doen regelmatig onderzoek, zowel kwalitatief (vragen waar geen cijfermatige uitkomsten uit komen) als kwantitatief (cijfers mbt kopersgedrag). Als je denkt dat mensen een idee hebben van Amoled vs LCD, dan overschat je mensen toch echt. Kortom, ik ga mee met wat Rajesh zegt. Nogmaals, de enthousiasteling en de generale smartphone consument zijn twee verschillende beestjes. Nassera stelt dat mensen meer opslag willen en een OLED-paneel. Maar hier geven ze niet of amper om. Ga je het aan ze uitleggen, dan snappen ze het wel. Maar het is niet zo dat de meesten niet genoeg hebben aan 32 GB, dus die behoefte is er gewoon niet en commercieel is het dus van wei ik betekenis.

      Dat verhaal over stock Android is ook onzin. Als alle fabrikanten stock Android zouden leveren, zouden wij stoppen met een hoop fabrikanten. Waarom zouden we immers voorraadruimte inruimen voor alleen een andere body? Op deze manier heb je minder problemen met voorraad, deals die met leveranciers gemaakt moeten worden waardoor de grootleverancier opeens incentives heeft, klanten die twijfelen in de winkel of vragen gaan stellen en er dan nog eens over willen nadenken, etc.

      Ik denk dat Rajesh er niet ver van af zit wanneer hij zegt dat uiteindelijk Samsung dan gelijk komt te staan aan het Android aanbod. Ze hebben toestellen voor alle prijsklassen en alle markten en hebben een uitgebreid netwerk qua support, en ze gaan gemiddeld ook nog eens minder vaak stuk dan bijv. een HTC (uit de cijfers blijkt dat die toestellen vaker problemen met interne componenten hebben en reparaties vaker mis gaan).

      Misschien ter extra illustratie: Windows Phone hebben we alleen van Nokia/Microsoft liggen. Vanaf het begin van Windows Phone 7 hebben we in eerste instantie nog HTC gevoerd, maar op een gegeven moment dat ook niet meer. Toestellen als die van Samsung en Huawei hadden niets extra’s te bieden. En wat zagen we al snel? Alleen Nokia kwam in de spotlight. Het was niets a der dan logisch om binnen een jaar de overige merken te laten vallen.

      Wil je stock, ga voor een Nexus. Maar Samsung heeft nu dus een hoop features die niet in Marshmallow zitten. Dat verkoopt. Zeker op die grote toestellen van het moment. Ik de k dat met opties als losse vensters en splitscreen, TouchWiz zelfs de beste Android-variant is. Ziet er goed uit, voelt goed aan, en het belangrijkste, het geeft verkoopargument. Dat werkt niet zo met iets als Blinkfeed wat door bijv. Flipboard veel beter wordt gedaan.

      Mensen als Floris doen me erg denken aan mensen die over gameconsole soles wel effe denken te weten hoe bijv. Nintendo weer relevant wordt. Die persoonlijke voorkeuren zo der rekening te houden met de generale markt, zeggen helemaal niets.

      1. Floris -

        Xavier, HTC blinkt nergens in uit. En natuurlijk weet ik dat veel mensen niet echt weten wat dat ze kopen maar diegene die dat wel weten, laat ik om jullie te plezieren zeggen dat maar 5% weet wat dat hij/zij koopt, kopen geen HTC. En 5% op 1 miljard verkochte toestellen is héél erg veel! Jullie gaan beide voorbij aan hoe die industrie echt werkt, pak 1% meer van de markt door wel aantrekkelijk te zijn en je verkoopt 10.000.000 extra toestellen. Daarin ligt de oplossing. Met Samsung gaat het nu goed maar ook zij zullen de stap moet gaan zetten om uiteindelijk meer geheugen en een grotere accu in hun smartphones te plaatsen, doen ze dat niet dan nemen de Chinese bedrijven hun positie ook over. Zij doen het wel en groeien als kool. Amoled ís de toekomst, een toestel dat 2, 3 of 4 dagen op één accu draait ook, echt supersnel opladen (b.v. VOOC van Oppo) ook en veel meer geheugen in de nabije toekomst is vanzelfsprekend (zie geschiedenis van ieder apparaat) en ik zie er niets van terug bij HTC.

      2. Floris -

        De telecommarkt is heel simpel, men (je vrienden, je buren, AllAboutPhones, je collega’s en ieder ander waar dat je het maar van zou kunnen horen) moet zeer positief over je spreken en men is nu niet positief van o.a. HTC. De ‘enthusiasts’ niet, de ‘enthousiasteling’ niet, de mensen met een ‘persoonlijke voorkeur’ niet, de telefoon-reviewer niet en een overgroot deel van de >1.000.000.000 potentiële kopers niet. Ik ben ervan overtuigd dat als HTC durf toont, wel naar de markt luistert en in de toekomst durft te kijken dat ze een kans hebben te overleven, zeker omdat ze een eigen design hebben. Ik kan me vergissen, ga er niet vanuit dat HTC meeleest of naar mij luistert maar ik zou ook zomaar gelijk kunnen hebben. Is best mogelijk.

      3. mike -

        Het valt mij ook op dat xavier en rajesh veel schrijven en iemand in een hoek zetten door te doen alsof ze een kleuter tegenover zich hebben. Ik hoor alleen maar wat dat niet kan en zij gaan er blind vanuit dat floris grootheidswaanzin heeft en htc echt wel weet wat ze doen. Ik geloof eerder de visie van floris dan de niet visie van xavier rajesh en htc. Waarom lijken jullie stil te willen blijven staan. Htc is in slaap gevallen en veel te duur voor wat je krijgt en de consument laat dat weten door niet voor een htc te kiezen. Hoe meer ik lees en op youtube kijk hoe meer ik een telefoon uit china wil bestellen want over 2 jaar loopt half nederland er mee. Wil nu nog wel even kunnen showen voordat iedereen de stap heeft gemaakt.

      4. Floris -

        Hey Mike, al wakker of ook nog wakker? Showen met je Oppo of Xiaomi gaat echt wel lukken hoor, het doet mij denken aan het moment dat een collega de Galaxy s2 kwam aanzetten. Ik was meteen onder de indruk, hij was dan wel van plastic maar je zag meteen dat het een succes zou gaan worden en dat is ook wel gebleken want jaar in jaar uit staat de Galaxy of de Note in de absolute top van alle vergelijkingen. Op het moment dat jij je Oppo op school, op je werk of bij familie aan de lader gooit, terwijl jij rustig verder gamed en je toestel laadt gewoon op, dan ga je echt verbaasde/jaloerse blinken krijgen. Binnenkort, naar verluidt, een volle Oppo smartphone binnen 15 minuten. Zoek even voor de gein op YouTube naar ‘Oppo’ en ‘fast charge’ en als je wil weten welke kwaliteit b.v. Xiaomi kan leveren dan moet je de reviews van de MiPad 2 met Windows eens bekijken.

        p.s. Ik geloof niet dat Xavier of Rajesh denken dat ik grootheidswaanzin heb maar ze uiten zich, mijns inziens, wel denigrerend.

      5. mike -

        Ik was vroeg wakker en ging meteen kijken of er al andere reacties waren. Ik ga straks even kijken naar die mipad en over vooc heb ik al iets gezien en het is een supergoede uitvinding. Ik denk dat ze denken dat door te denigreren dat ze dan overtuigender overkomen, er zijn mensen die dat nodig hebben.

      6. Xavier Roemer -

        @Floris:
        En BLINKfeed dan??? 😉 Maar serieus, HTC blinkt wel uit als het om de audio-output gaat. Als je een goede koptelefoon gebruikt, dan is de output bij de HTC high end toestellen beter dan die van anderen. Meer constant over het hele bereik. En dit hebben ze sinds de M8 al echt goed voor elkaar. Daarnaast ook geen crosstalk zoals dit bij de iPhone helaas in grote mate het geval is. Alleen is het niet zo dat de Samsungs, Sony’s, etc. slecht zijn in dit opzicht. In tegendeel. De meeste mensen gebruiken sowieso geen goede koptelefoon in combinatie met hun telefoon. En als je een èchte stap wil nemen en bijv. een audiofiel bent, dan zul je waarschijnlijk aan een losse mp3-speler met hoogwaardige output gaan, zoals de ZX2 van Sony, of de AK-serie van iRiver.

        Maar het is dus niet makkelijk om dit goed voor elkaar te krijgen maar HTC lukt het. Dat vind ik wel uitblinken.

        5% op de hele industrie is ontzettend veel. En 5% is zeker niet het percentage mensen dat met technisch inzicht een telefoon koopt. Daarnaast gaat het niet alleen om technisch inzicht, maar ook de prijs. Samsungs zijn beter beschikbaar en meer accessoires voor te krijgen en zullen ook in de custom rom community beter ondersteund worden, ondanks de aanwezigheid van een Exynos in veel gevallen. Maar enthousiastelingen kunnen het ook oneens zijn met wat een ideaal pakket is. Ik weet nog goed hoe het twee jaar geleden ging hier in Nederland. De drie voornaamste media als het gaat om smartphones zijn Tweakers.net, Hardware.info en AllAboutPhones. De eerste koost voor de One M8, de tweede voor de Galaxy S5 en de derde ging voor de Xperia Z2 als hun favoriet. Slechts één toestel had een AMOLED-scherm (de Samsung) en verder waren ze ongeveer hetzelfde qua specs. En toch kozen twee van de belangrijkste media niet voor de Samsung en niet voor elkaars voorkeuren. Dus zelfs als je echt jezelf inleest over smartphones, dan kun je alsnog andere dingen belangrijk vinden dan je collega-enthousiasteling.

        Nogmaals, die 5% is een veel te ruime inschatting (bedenk je dat Apple wereldwijd een aandeel heeft van 15-20%; en veruit de meesten hebben niet eens overwogen een ander toestel te nemen dan een iPhone, gewoon omdat het logisch is; 5% winnen of ook maar aanspreken is volstrekt onmogelijk voor eigenlijk iedere Android-fabrikant die geen Samsung is (die zitten ergens rond de 25%)). Ik heb in de hoedanigheid van mijn werk ook gewoon in winkels gestaan en ik heb zelden iemand meegemaakt die met verstand van toestellen een toestel koos. Was het maar zo’n feest, dan hoefden onze medewerkers veel minder moeite te doen. 5% is immers toch 1 op de 20 terwijl je gemiddeld meer dan 20 minuten met een klant bezig bent als je hem/haar helemaal als nieuw aansluit. Dit terwijl het systeemtechnisch 5 minuten is (abonnement kiezen, gegevens invoeren, kassa en klaar). In die tijd kan een hoop admin, onderhoud, support, wat pre-paidjes of niet-telecom gerelateerde werkzaamheden afgewerkt worden. En dan ga je er dus van uit dat je met een, in jouw ogen, ideaal toestel die volledige 5% kan halen.

      7. Xavier Roemer -

        @Mike:
        Bedenk je dat Floris de eerste was die Rajesh ervan betichtte geen marktkennis te hebben. Verder kan dat natuurlijk een mening zijn. Het is lastig om dat niet als denigrerend te zien, maar als dat je mening is moet je dit gewoon kunnen zeggen.

        Sowieso moeten mensen zich niet te snel beledigd voelen. Wanneer de hele toon ontzettend negatief wordt, is het anders. Maar daar is hier van niemand van de deelnemende partijen sprake van. Bedenk je dat het ook gaat om een discussie in tekst en dat bepaalde nuances gewoon wegvallen. Wanneer je zelf gewoon je fatsoen houdt, wordt het niet zo snel negatief op dit soort sites, tenzij je zelf de aanzet ervoor geeft.

        Dat verhaal over grootheidswaanzin: Als je het gewoon inhoudelijk bekijkt, is het niet ontzettend arrogant om te denken wanneer je denkt dat een globale organisatie niet weet waar ze mee bezig zijn en suggereert dat je de problemen wel effe oplost door de samenstelling van een telefoon, waarbij je alle overige factoren die relevant zijn voor de industrie (Rajesh noemt er al een paar) volledig negeert?

      8. Xavier Roemer -

        @Floris: Je hebt het over het positief spreken door verschillende hoeken over je merk en hoe belangrijk dit is. Op zich ben ik het daar mee eens. Alleen heb je het dan per definitie wel over mensen die toestellen zo interessant vinden dat ze het daarover gaan hebben. En dit zijn maar erg weinig mensen. Bedenk eens hoe het binnen families gaat wanneer men een keus moet maken en daar advies over wil inwinnen bij mensen die ze kennen. Hoeveel mensen zijn dit dan? In 9 van de 10 gevallen is het altijd datzelfde neefje die ook moet komen wanneer de computer gefixt moet worden, etc. etc.

        En die familie-neefjes zijn de mensen die op dit soort fora met elkaar in discussie gaan en het onderling ook niet eens zijn.

        Dat eigen design van HTC is eerder een probleem zoals reeds genoemd is. Het is duur, maakt reparaties lastig, en zo bijzonder zijn ze nu ook weer niet. Ze lijken verder veel op elkaar, wat als je de merkwaarde van een Apple hebt, niet positief is. Als we kijken naar de kleine spelers (dus Samsung en Apple weglaten) dan doet HTC het nog steeds niet best. HTC heeft zichzelf wijsgemaakt dat ze opeens dé designfabrikant konden zijn onder de Android-fabrikanten, maar hadden niets waar ze zich op konden baseren. En je ziet dat als anderen zich erop gaan toeleggen, het minstens zo mooie toestellen oplevert. Mooier zelfs. Ik ben sowieso niet weg van zaken als nep-brushed aluminium zoals HTC het toepaste in de gunmetal-varianten van hun toestel. De dual-speakers namen te veel ruimte in; het scherm-toesteloppervlak ratio was niet best als gevolg daarvan.

      9. Nassera -

        @Xavier: Is het design niet juist een reden waarom mensen wel een HTC kopen? HTC doet het niet echt slecht en het typische design en de goede DAC zullen best veel mensen wel overtuigen. Laat de theorie van Floris te rooskleurig zijn en niet 5% maar 0,5% dan gaat nog steeds over minstens 5 miljoen HTC’s extra verkocht, per jaar. Winst zit in de hogere getallen. B.v. 17 miljoen verkocht is verlies draaien, 18.5 miljoen is quitte spelen en 22 miljoen is flink winst maken, zo werk die markt. Met het beste scherm, met meer geheugen, met een grotere en snellere accu en b.v. een optie om stock Andoid te draaien gaan de verkopen echt niet dalen. Nu laten mensen de HTC er wel om liggen.

        Floris zei niet dat hij het even oplost, jullie zeggen dat hij dat zegt maar dat is niet wat dat ik lees, hij draagt ideeën aan die kunnen werken en nauwelijks negatieve effecten zullen hebben omdat het de bedrijven die het wel doen ook geen windeieren legt.

        HTC moet nog meer pleasen, ook omdat er steeds meer spelers komen die dat wel begrijpen. En zeggen dat de hele industrie wel weet wat ze doen is de geschiedenis van Nokia ontkennen en toen was er vast ook wel een Floris die ook dingen riep.

        @Rajesh: Dingen zeggen zoals b.v. een duurder Oledscherm of extreem duur groot geheugen, die kloppen niet. Daaruit blijkt dat je de markt niet kent, komt overeen met geen -echte-marktkennis.

        @Mike: Laat je later ff horen welk toestel het geworden is?

        @Floris: Ga jij voor de Note 6 of voor b.v. die hele grote Xiaomi? Ben wel benieuwd.

      10. Xavier Roemer -

        @Nassara: Design is een reden om iets te kopen. Maar pas op: je draait het om. Je moet je afvragen of dat design de reden zal zijn dat mensen HTC zullen gaan kopen? Het antwoord daarop is simpelweg ‘Nee’. Dit doen ze al sinds de M7 niet immers. Bedenk je verder dat de dingen die je noemt, ze nu al hebben. Maar mensen kopen er geen toestel voor. Het is gewoon pr-beleid en merkwaarde creëren. En hoe je dat doet, daar is geen simpel antwoord voor. Als dat wel zo was, zou iedereen het gedaan hebben.
        Die ideeën die Floris geeft zijn veel te makkelijk. Hij omschrijft zijn ideale telefoon, maar noemt zaken waar het gros van de afzetmarkt geen bal om geeft. Kortom, de commerciële meerwaarde van het uitvoeren van een toestel met die zaken, is nihil. HTC is geen speciaal geval of iets dergelijks in dit opzicht. Kijk bijv. naar Sony en haar televisieverkopen. In het belangrijke mid- en mid/high-end segment hebben ze jaren lang de beste toestellen gehad. Beter dan die van Samsung. Wie kocht het? Slechts weinigen. Philips maakt in de regel sinds de LCD-tijd rommel-toestellen. Maar door de merkwaarde bleef het in Nederland verkopen, voor veel te veel geld.
        Een kwalitatief product, is niet meteen een verkoopbaar product.

        Met dat ik zeg dat de industrie weet wat ze doen bedoel ik niet dat ze geen fouten maken of niet kunnen falen. Ik zeg dat ze zelf ook wel kunnen denken aan de ‘inzichten’ die Floris noemt. Die zie je sowieso overal, in de reacties op elke tech-site. Je denkt toch niet serieus dat die gasten het allemaal weten, en dat HTC-mensen dit niet kunnen bedenken?

        Wat je zegt over Nokia is ook veel te makkelijk. Nokia had een eigen OS, maar kreeg dat te laat op de markt. Verder kregen ze daar op een gegeven moment een CEO die van MS kwam en opeens alles op MS Windows Phone gooide en het eigen OS (Meego) geen kans meer wilde geven. Dit terwijl andere fabrikanten op zich er open voor stonden onder bepaalde voorwaarden. Overigens hadden ook die Nokia’s een AMOLED-scherm en liepen die soepel, en had op een bepaald moment het OS toch momentum. Maar niemand kocht het.

        Je zegt dat het de bedrijven die het wel doen geen windeieren legt. Hoe zit het dan met naast de eerder genoemde Lumia’s bijv. met Motorola Moto X die dat bijv. heeft? Hoe zit het met toestellen als de LG Flex-serie? Hoe zit het met toestellen als de HTC Legend die de basis hadden moeten zijn voor een succesvol HTC en de merknaam hadden moeten bouwen, terwijl de merknaam juist in die periode werd verminderd?

        Het kwam niet door wat HTC deed, het kwam door wat Samsung deed. En dit had niets te maken met mooie toestellen of toestellen die goed liepen, wat zo florissant was het niet wat Samsung met die oude Galaxies bracht.

        Laat ik ook antwoorden op wat je tegen Rajesh zegt, aangezien die waarschijnlijk niet meer reageert, gezien de tijd van zijn laatste antwoord:

        AMOLED is duur (eigenlijk heeft hij dit al verteld, maar goed) omdat het toegepast moet worden. Verder weet je niet of HTC nog lopende contracten heeft met leveranciers die niet zomaar op te zeggen zijn (als je dat wel doet zijn dit weer extra kosten). Ook moet je R&D toepassen op de implementatie van een nieuw soort paneel, wat eveneens geld kost. Het gaat dus niet alleen om de aankoop van panelen, ook om de toepassing en het managen van relevante stakeholders.
        En dan nog, wat als je zoals bij de Nexus 6 dan een AMOLED-paneel hebt die je 1 op 1 kan vergelijken met die van Samsung en die beter blijken te zijn? Dan is dat weer een act van incompetentie (Motorola nam die panelen bij Samsung af, maar Samsung hield de beste panelen voor zichzelf). Verder zijn LCD-panelen scherper, doordat je met AMOLED over het algemeen met een pentile-paneel zit te kijken. Zelfs met een hogere resolutie als WQHD wordt dit niet tegengegaan.
        Tsja, als ik dan moet kiezen tussen iemand die doodleuk roept AMOLED is beter en goedkoper (Floris) en iemand die verschillende industriële en ontwikkelings-factoren noemt, en op basis daarvan roept dat het niet zo simpel is (Rajesh), wie heeft er dan meer verstand van? Ik kies Rajesh. En zijn ideeën worden ondersteund door het onderzoek waar ik me op baseer en de ervaringen die ik in de winkels zelf opgedaan heb.

      11. Xavier Roemer -

        @Nassara: Ik snap, voor alle duidelijkheid, wel wat je bedoelt. Jij hebt iets van ‘je moet toch wat proberen’? Maar zoals ik al zei, gaat het in dit soort gevallen niet om kwaliteit of het hebben van een goed product. Dit is het probleem van HTC niet. Toestellen liggen immers al jaren dicht bij elkaar. Het gaat om het verkoopbaarder maken van het toestel. Daar gaat een AMOLED-paneel niets aan helpen, even als de mogelijkheid om stock Android te draaien.

        Dat laatste is sowieso tricky, aangezien het support-problematiek met zich meebrengt. En onze medewerkers hebben daar bijv. geen zin in. Dus de grote partijen die zorgen voor de verkoopaantallen, de providers, groothandelaren en grote ketens, zullen daar geen fan van zijn. Pas als mensen het massaal willen, zouden ze het evt. in het assortiment willen nemen. Maar willen mensen massaal dit? Willen mensen roms flashen, etc. ? Antwoord is Nee. Dit soort specialistisch gedoe is alleen interessant voor de enthousiasteling.

        Verkoopbare zaken moet je creëren. Iets waar de gewone gebruiker iets heeft van ‘dat wil ik hebben’. En dat is lastig doordat je vastzit in het kader van een Android-telefoon. HTC heeft daarbij ook niets anders. Ja, de Vive, maar dat is een volledig apartstaand product. En zelfs Samsung kiest er niet voor om iets in sync te brengen met bijv. hun wit- en bruingoed-producten. Hetzelfde geldt voor LG. Dus het is maar de vraag of het in die richting ligt, die meerwaarde die een telefoon verkoopbaarder kunnen maken. Ik denk dat een Samsung sowieso niet per Google deze kant op wil. Maar ze kunnen ook Android niet zomaar verlaten, gezien de app-catalog die ze voor Tizen niet zomaar gaan opbouwen.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via