Van de troon gestoten: Huawei waarschuwt andere fabrikanten voor komende jaren

De smartphonemarkt wordt gedomineerd door een aantal grote spelers. Een aantal grote partijen hebben al het loodje gelegd. Volgens Huawei CEO Richard Yu is dat echter pas het begin. Hij heeft in het verleden al de ambitie uitgesproken om met Huawei in 2021 de grootste smartphoneproducent ter wereld te zijn. Op dit moment staat Huawei nog achter Samsung en Apple. 

‘Kleine merken gaan het loodje leggen’

Volgens hem zullen kleinere (Chinese) merken moeten gaan samenwerken om te overleven, en om wereldwijd aanwezig te zijn. Kleinere Chinese bedrijfjes hebben niet de financiële middelen om in de nieuwste onderdelen, marketing, branding en onderzoek te investeren, aldus Yu. Dat gaat er volgens hem toe leiden dat veel kleinere merken zullen verdwijnen. Blijven er dan alleen high-end, duurdere toestellen over?

Nee, gelukkig niet. OnePlus en Vivo zijn een goed voorbeeld van merken die hun krachten bundelen. Ze vallen samen met Oppo onder het gigantische BBK Electronics. OnePlus heeft door zijn dunne winstmarges niet het geld om in de laatste innovaties te investeren. Doordat BBK Electronics dat wel als een geheel doet, kan OnePlus de nieuwste features van bijvoorbeeld Vivo overnemen. Zo kan er op grote schaal geconcurreerd worden, zonder er financieel er aan ten onder te gaan. Slechts weinig merken hebben echter die luxe.

Huawei CEO Richard Yu
Huawei CEO Richard Yu

Huawei wil nog steeds in 2021 Apple inhalen

Maar waar ligt de scheidslijn? Ook daar geeft de Huawei CEO tijdens een interview antwoord op. Hij denkt dat elk merk met een marktaandeel van 10 procent of minder, op dit moment geld verliest. Huawei zit zelf overigens niet ver van dat punt af. Volgens onderzoeksbureau’s had het Chinese merk eind vorig jaar een marktaandeel van 10.2 procent. Dan hebben we het echter enkel over het vierde kwartaal. Maar ja, Huawei groeit zeer snel, iets wat we van de meeste merken niet kunnen zeggen. De smartphone-divisie van het bedrijf boekte vorig jaar dertig procent groei. Volgens Yu ligt dat getal in 2018 nog hoger.

Hij verwacht dat Huawei dit jaar of volgend jaar de tweede plaats in gaat nemen. Die van Samsung dus. Dan hoeft de fabrikant enkel nog Apple voor zich te dulden, met 2021 als deadline om de techgigant van de troon te stoten. Het lijkt bijna onmogelijk gezien de huidige markt, maar dat zeiden we twee jaar geleden ook al. En toch heeft Huawei een hoop waargemaakt. Yu herhaalde afgelopen weekend zijn streven om in 2021 de grootste smartphonefabrikant te worden. Zelfs nu gelooft hij daar nog in.

Roet in het eten

Gedoe met Amerikaanse providers kan echter roet in het eten gaan gooien. Huawei stond op het punt om de Verenigde Staten te gaan veroveren met de Huawei Mate 10. Op het laatste moment trokken providers zich echter terug. Vervolgens waarschuwde de Amerikaanse overheid zelfs zijn consumenten om geen Huawei smartphones te gebruiken. Sterker nog, men werkt aan een wet dat de Amerikaanse overheid geen hardware van Huawei of ZTE mag kopen. Allemaal vanwege potentiële spionage.

De Huawei P20?
De Huawei P20?

Nou niet bepaald de beste timing, want na jaren aan ambitieuze plannen zou juist de Amerikaanse markt een boost van jewelste op moeten leveren. Binnenkort onthult het merk de Huawei P20, P20 Plus en P20 Lite. Hopelijk weten die toestellen wel Yu’s toekomstdromen een stukje dichterbij te brengen. Hier kun je checken wat je van die modellen kunt gaan verwachten.

LG G7 ThinQ

Officiële renders tonen LG G7 ThinQ van alle kanten lees verder

Samsung Galaxy X

Nieuwe details rondom opvouwbare Samsung Galaxy X lees verder

De Samsung Galaxy A6 Plus

Dit zijn de Samsung Galaxy A6 en Galaxy A6 Plus lees verder

Apple iPhone 5s

‘iOS 12 werkt ook nog op iPhone 5s’ lees verder

iPhone SE (voorloper iPhone SE 2)

We hebben goed en slecht nieuws over de iPhone SE 2 lees verder

iPhone X

iPhone X is winstgevender dan alle Android toestellen bij elkaar lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters