Huawei stopt met low-end toestellen, focust op premium vlaggenschepen

Huawei heeft nog altijd het ambitieuze doel om binnen korte tijd Samsung en Apple in te halen. Daarvoor neemt het Chinese bedrijf verrassend drastische stappen.

Huawei verlaat low-end markt

Huawei is nu een grote speler binnen de smartphonemarkt. Dat mag ook wel, want de Chinese grootmacht heeft de ambitie om binnen enkele jaren Apple en Samsung in te halen.

Ze komen al in de buurt. Ooit werd Huawei bekend door zijn budgetmodelletjes. Goedkope toestellen die ondanks hun lage prijs toch prima prestaties boden. Althans, als je overweg kon met de Android skin van het merk.

Huawei P10
De Huawei P10

Het zorgde ervoor dat de Chinese techgigant rap kon groeien. Die strategie had echter ook een keerzijde. Chinese fabrikanten hebben al moeite om het negatieve imago van Chinese producten van zich af te schudden.

In het geval van Huawei was dat nog moeilijker. Het merk probeerde zijn bekendheid te vergroten met zijn high-end toestellen, maar werd lang niet altijd serieus gekomen. De consument associeerde Huawei immers met budgetmodelletjes.

Een associatie die vaak te paard gaat met negatieve ervaringen. Combineer dat met een markt waarin het low-end segment steeds dichter tegen de top aanligt, en je hebt een strategie die niet meer loont.

Althans, dat beweert Huawei’s Richard Yu. Hij bevestigde onlangs dat de winst die het bedrijf maakt met low-end toestellen de afgelopen jaren sterk is afgenomen. Het businessmodel is simpelweg niet meer de moeite waard.

Focus op premium producten

In de toekomst gaat het Chinese merk zich focussen op premium producten, en markten waar er ook ruimte is voor dergelijke producten.

“We geven de low-end apparaten op omdat de marge zo klein is geworden, het levert ons niet genoeg op. De focus ligt op Europa, China en Japan, waar de economie gezond is en er een markt is voor dergelijke (premium) toestellen.”

Huawei P10 hands-on

Huawei blijft zeer klein in de Verenigde Staten. Voorlopig zal daar geen verandering in komen, zo blijkt ook uit de prioriteit die het merk aan bepaalde markten geeft. Er is nog genoeg ruimte voor groei dus, maar de low-end markt geeft Huawei op.

Normaal zou je daar al snel het labeltje ‘gefaald’ aan hangen, maar dat is hier niet het geval. Huawei zal met een duidelijke focus door moeten gaan om zijn ambitieuze doelen te bereiken.

Dit is simpelweg een logische koerswijziging als gevolg van ontwikkelingen binnen de smartphonemarkt. En ach, we hebben altijd nog Honor. Een merk waarmee Huawei ook het goedkope imago van zich af kan schudden.

Bron: Bloomberg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?
Samsung Galaxy S8 verbeterpunten voor Galaxy S9

Deze 5 dingen moet Samsung verbeteren bij de Galaxy S9 lees verder

LG G6

Deze vijf dingen willen we bij de LG G7 zien lees verder

Apple apparaten

Zo stap je naadloos over van Apple naar Android lees verder

Waarom iPhones het volgend jaar winnen van Android toestellen lees verder

Samsung Galaxy A8 (2018) lekt in vol ornaat: Infinity Display lees verder

Samsung Galaxy S8 home knop

Onthullingsdatum Samsung Galaxy S9 en goed nieuws gelekt lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters