Huawei wil voor 2021 grootste smartphonemerk ter wereld zijn

Huawei is razendsnel aan het groeien en het bedrijf blijft ambitieus: CEO Richard Yu heeft aangegeven dat Huawei voor 2021 het grootste smartphonemerk ter wereld wil zijn.

Huawei

Huawei CEO Richard Yu heeft tijdens de Coverge Tech conferentie in Hong Kong bekend gemaakt dat het bedrijf voor 2021 Apple en Samsung wil inhalen als grootste smartphonefabrikant ter wereld. Het is niet zomaar een onrealistische ambitie, want analyses van onderzoeksbureau’s wijzen erop dat Huawei razendsnel aan het groeien is. Op dit moment is Huawei de op twee na grootste smartphonefabrikant ter wereld, vlak achter Apple en Samsung. Huawei heeft namelijk 8.3% van de markt in handen, terwijl Samsung en Apple een marktaandeel hebben van respectievelijk 23% en 15%.

Grootste smartphonemerk

Richard Yu
Richard Yu

Dat is dus nog een flink verschil, maar de afgelopen jaren deed Huawei het zo goed dat het gat sneller gedicht kan worden dan je in de eerste instantie zou denken. Huawei en Oppo waren een van de weinige grote merken die begin dit jaar juist meer smartphones verkochten dan het jaar daarvoor. Samsung wist dankzij het succes van de Galaxy S7 nog de schade te beperken, maar Apple moest het met 14% minder verkochte iPhone’s doen. Huawei heeft daarentegen sinds het begin van dit jaar 59% meer smartphones verkocht dan in dezelfde periode van het jaar ervoor.

Volgens Richard Yu wil Huawei in 2021 25% van de markt in handen hebben, wat dus een zeer ambitieus doel is, zeker gezien de mark slinkt nu veel consumenten een smartphone hebben die ze niet in de nabije toekomst hoeven te vervangen. Toch gaat het Chinese merk er vol voor: Huawei spendeerde in 2015 $9.2 miljard aan onderzoek en ontwikkeling, wat $1.1 miljard meer is dan wat Apple er in stak.

Amerika

Huawei is vooral succesvol in het budget en mid-range segment, maar volgens Richard Yu gaat het bedrijf zich de komende jaren focussen op het uitbrengen van nog betere high-end vlaggenschepen. Volgens hem moet het bedrijf ook in dat segment zijn positie verstevigen en verbeteren als het wereldwijd de marktleider wil gaan worden. Een andere grote uitdaging is Amerika, waar Huawei nog niet echt heeft weten door te breken. Dat wil het bedrijf echter op gaan lossen om meer in die markt te gaan investeren en bijvoorbeeld de Huawei P9 ook direct via haar webshop te gaan verkopen in Amerika.

Bron: WSJ

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via