ING: “Mobiele telefoonbezitters erg mobiel”

ING heeft in de afgelopen drie dagen een onderzoek gedaan naar consumentengedrag in relatie tot telecomproviders. De uitkomst laat zien dat de Nederlandse klant erg mobiel is en overstapt als een concurrent een beter aanbod heeft als hij niet vastzit aan een lopend abonnement.

leeuwMet de ‘Vraag van vandaag’-enquête heeft ING de afgelopen dagen de volgende vragen aan bezoekers van zijn website gesteld:
– Weet u wat u maandelijks aan mobiel telefoneren betaalt?
– Heeft u de laatste 12 maanden tarieven van mobiele telefoonproviders vergeleken?
– Bent u de afgelopen 12 maanden van mobiele telefoonprovider veranderd?

Alle vragen werden beantwoord door ongeveer 45.000 klanten van de ING.

Op de eerste vraag antwoordde slechts 8,4% van de ondervraagden dat ze geen flauw idee hadden wat ze hieraan per maand kwijt zijn. Gelukkig wist 85,5% dat wel, waarvan 36,1% het bedrag zelfs op de euro nauwkeurig bijhield. Om te verklaren waarom ongeveer 8% van de mensen niet weet wat ze kwijt zijn aan belkosten maakt de ING een vergelijking met de energierekening, de consument weet door het voorschot per maand bij de energierekening hoeveel hij moet betalen. “Hoewel mobiele bellers ook vaak een vast bedrag per maand aan abonnementskosten betalen, komen daar toch vaker verrassingen bovenop. Overschrijden van de belbundel, bellen in het buitenland of mobiel internet maakt de telefoonrekening ongewisser”, aldus de ING.

Vraag 1 

“Heeft u de laatste 12 maanden de tarieven van mobiele telefoonproviders vergeleken?” was de tweede vraag die gesteld werd aan de consumenten. Één op de vijf Nederlanders vergelijkt de tarieven met elkaar, 75,3% doet dit echter niet. De verklaring hiervan kan liggen in het feit dat mensen een of twee jaar vast zitten aan een bepaald abonnement, waardoor het voor hen toch geen zin heeft om deze prijzen te gaan vergelijken.

vraag 2 

De vraag: Bent u de afgelopen 12 maanden van mobiele telefoonprovider veranderd?, werd door slechts 16,2% van de ondervraagden met ja beantwoord. Dus één op de zes mensen is de afgelopen 12 maanden van provider veranderd. Als je deze uitkomst vergelijkt met het antwoord op de vraag hierboven is opvallend dat van de 22% die telecomproviders vergelijkt er 16,1% daadwerkelijk overstappen. Als een consument dus de kans heeft om over te stappen zal hij dit meestal ook doen.

vraag 3 

Uit het onderzoek van de ING blijkt dat Nederlandse consumenten erg prijsbewust zijn met betrekking tot mobiele telefoonkosten, ongeveer 85% weet wat hij of zij ongeveer per maand kwijt is. Ook is één op de vijf mensen actief bezig met het vergelijken van prijzen bij verschillende providers en heeft 16,2% een overstap gemaakt naar een andere provider dit jaar.

Bron: ING

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via