iOS en Android samen 94 procent marktaandeel

Android en iOS hebben een gezamelijk marktaandeel van bijna 94 procent. Het besturingsysteem van Google draait inmiddels op 81% van de smartphones, Apple heeft 12,9% van de markt in handen. Dit betekent dat Windows Phone, BlackBerry en andere besturingssysteem het samen moeten doen met een aandeel van 6%.

iOS en Android samen 94 procent marktaandeel screen shot 2013 11 13 at 124023 pm

Uit de cijfers, afkomstig van het Amerikaanse analistenbureau IDC, blijkt dat met name Android sterk is gegroeid in het derde kwartaal van dit jaar. Er zijn in de afgelopen maanden 211.6 miljoen Android telefoons verscheept wat er voor zorgt dat het aantal telefoons met het besturingsysteem van Google voor het eerst boven de 80% uit komt. In dezelfde periode vorig jaar had Android een marktaandeel van bijna 75% in handen.

Het marktaandeel van Apple is licht gedaald. Apple verscheepte het afgelopen kwartaal 33.8 miljoen apparaten wat resulteerde in een marktaandeel van bijna 12.9%. Vorig jaar had Apple in hetzelfde kwartaal nog 14.4% marktaandeel.

De overige 6% moet worden gedeeld door kleinere besturingssystemen zoals Windows Phone, BlackBerry, Bada en Symbian. Windows Phone wist een groei van 156% ten opzichte van 2012 te realiseren en kwam uit op een aandeel van 3.6%. Het derde kwartaal was minder positief voor BlackBerry, de Canadese fabrikant zag het aandeel van 4.1% naar 1.7% krimpen.

In totaal werden er in het derde kwartaal van 2013 ruim 261 miljoen smartphones verscheept. Dit is een stijging van bijna 40% ten opzichte van vorig jaar. De groei werd grotendeels gerealiseerd in het low-end segment maar ook de phablet-categorie groeit gestaag; volgens de cijfers van IDC heeft 21% van de verscheepte toestellen een scherm groter dan 5-inch.

Bron: IDC

tags:

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    1. Quasimodo -

      Je ziet het aandeel Android elk kwartaal toenemen. Ik verwacht voor de toekomst een nog kleiner iOS aandeel te meer omdat de Huawai's, Oppo's en Jiayu's van deze wereld steeds meer premium telefoon's maken voor schappelijke prijzen. Je moet wel heel veel van het Apple logo houden als je voor de helft een net zo mooie telefoon kunt krijgen.

      Google heeft al aangegeven dat Android 4.4 minder zware hardware eisen heeft met als doel om ook de minder bevoordeelde medemens te voorzien van goedkope Android telefoons. De tijd zal het leren.

      1. Bas_vhn -

        Ik denk dat de merken die jij aankaart eerder voor verschuivingen binnen de Android markt zullen zorgen. Deze merken zijn namelijk ook een stuk goedkoper vergelijken met gelijkwaardige toestellen van Samsung en Sony etc. Daarbij zou je iOS vergeleken met het gigantische Android aandeel bijna een nichemarkt kunnen noemen evenals WP. Ik zou wel willen weten hoe de Android en WP markten zijn verdeeld onder de verschillende fabrikanten. Ik schat zo'n 50% van Android in handen van Samsung, en eveneens zo'n 50% van WP in handen van Nokia. Wat minder dominantie van deze merken zou goed zijn voor de concurrentie. Trouwens ook indrukwekkend hoe de smartphone markt via alle OS'en (-anders dan) groei laat zien.

        1. Quasimodo -

          De dominantie van Samsung is niet goed voor de ontwikkelingen in Android-land. Echter er is nog altijd voldoende concurrentie van grote merken als HTC, Sony, LG, Google's Nexus en recentelijk Motorola. Deze partijen mogen best een stuk groeien ten kosten van Samsung. (en gaat dit dus niet ten kosten van het android marktaandeel) Mijn angst is dat bedrijven als HTC het niet redden. Deze is vrijwel volledig aangewezen op de smartphone-branch.

          Ik doelde bij Apple op het type koper dat gaat voor premium gevoel/exclusiviteit. Steeds meer (chinese) merken komen met toestellen die zich onderscheiden qua bouw en design. Oppo of Jiayu die met metalen behuizingen een bepaalde doelgroep proberen aan te spreken met highend specs voor alleszins redelijke prijzen. Zodra deze merken worden geaccepteerd bij de massa zul je ze steeds meer in het straatbeeld gaan zien. En ik vermoed dat een deel daarvan ten kosten zal gaan van Apple.

        2. Bas_vhn -

          Is niet te hopen dat HTC het niet gaat redden. Dat is juist een Android fabrikant met normaal gesproken erg mooie toestellen vind ik.

          Ik bedoelde inderdaad niet verschuivingen ten koste van Android, maar binnen Android. En een verschuiving binnen Android zou waarschijnlijk ten koste van Samsung gaan gezien hun grote aandeel. Ik denk dat de Chinese merken aanvankelijk toch echt voor verschuivingen binnen de gigantische Android markt zullen zorgen. Ik zie het zo: je kan bijvoorbeeld een Samsung, LG of welke Android telefoon dan ook kopen voor een X bedrag, terwijl je een Chinese Android telefoon met gelijkwaardige specs met ook nog eens een metalen behuizing voor een veel lager bedrag kan kopen. Dit geldt natuurlijk ook voor de iPhone, alleen is het Apple merk nogal sterk, daarbij is de iOS markt veel kleiner. Vergelijk het met mensen die normaal merk kleding kopen. Deze mensen zullen niet snel merkloze kleding kopen, ook al kost deze kleding de helft en heeft het dezelfde kwaliteit. Zodra de Chinese merken meer mainstream worden zal het wellicht veranderen, alleen dat is denk ik wel iets wat pas op de lange termijn gaat gebeuren. Volgens mij werden Japanse merken vroeger namelijk ook als 'minder' gezien, terwijl dat vandaag de dag met merken als Sony totaal niet het geval is.

        3. Dominick -

          Ik denk dat jullie vwb de Chinaphones een heel belangrijk aspect over het hoofd zien: marketing. Like it or not, zonder goede marketing ga je geen telefoons verkopen aan het grote publiek. (zie bijvoorbeeld het verschil tussen HTC en Samsung. Samsung maakt echt geen significant betere producten en biedt ook geen betere prijs, maar doet het marketingtechnisch wel een stuk beter) Het is leuk dat die merken er nu zijn voor iedereen die zich erin verdiept, maar verder dan dat komen ze niet voorlopig. Zoals aan Huawei ook te zien is kan het wel, maar kost het heel veel moeite voordat er echt iets gebeurt. Ze doen het opvallend goed in mijn ogen, maar Huawei was wel een jaar of vier geleden al op het punt waar bijvoorbeeld Jiayu of Xiaomi nu is. Net als ZTE trouwens, en daar is het allemaal wat minder succesvol verlopen.

          De verschuiving zal zeer zeker komen, en ik denk aanvankelijk ook vooral binnen Android. Maar ik denk wel dat het zo heel snel niet zal gaan. In westerse markten althans.

        4. Quasimodo -

          Ik heb de indruk dat de jeugd een rol van doorslaggevende aard kan spelen in de populariteit van een toestel. Marketing hoeft dan niet eens aan de orde te zijn. Net zo goed dat BB razend populair werd een poosje geleden (en net zo snel verdween) kan het hip gevonden worden wanneer je met een "exotisch" chinees toestel loopt. Wanneer deze er dan nog erg mooi uitziet kan dat een enorme vlucht nemen.

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

    Contact met ons?

    • Qontent Matters
    • Czaar Peterstraat 159
    • 1018 PJ Amsterdam

    Volg ons via