iPhone, Android en WebOS vergroten hun marktaandeel

Uit een recent onderzoek blijkt dat de iPhone nog steeds de telefoonmarkt domineert als we kijken naar het internetgebruik. Android en WebOS klimmen langzaam omhoog. De grote verliezer is met name het Symbian-OS. Ook RIM en Windows Mobile verliezen marktaandeel.

AdMob logoUit een onderzoek van AdMob wat eind augustus uitgevoerd werd, blijkt dat het iPhone OS nog steeds de grootste is onder de mobiele internetgebruikers. In een vergelijking met februari dit jaar heeft Apple’s smartphone er 7% bijgekregen. De iPhone doet met name goede zaken in westerse landen. In de wat minder welvarende landen, zoals in Azië en Afrika, doet Symbian het verrassend goed. In de Verenigde Staten en Europa snoept de iPhone marktaandeel af van de gevestigde besturingssystemen zoals Windows Mobile en Symbian. Het iPhone-OS is nog een relatief nieuwe speler op de markt, en doet het dus opvallend goed. Twee andere nieuwkomers zijn ook in opkomst. De andere nieuwkomers, het Android-OS en WebOS, halen snel marktaandeel. Zij hebben nu respectievelijk 7% en 4%. Dit valt echter in het niet met de 40% die de iPhone heeft.

Alhoewel Symbian het de laatste tijd minder goed lijkt te doen, valt dit niet af te lezen uit het lijstje met populairste telefoons. In de top 20 meest populaire smartphones van de Verenigde Staten is meer dan de helft van Nokia: elf om precies te zijn. In de minder welvarende landen is Nokia’s aandeel nog groter. In Aziatische en Afrikaanse landen is de iPhone het enige niet-Nokia-toestel. Wel dient als kanttekening hierbij geplaatst te worden dat die landen vaak over slechtere netwerken beschikken waardoor het internetverbruik ook minder is en de toestellen die uberhaubt internet ondersteunen zijn dan ook schaars in die landen.

Augustus marktaandeel

 

Bron: AdMob report (PDF)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Hans -

    Inderdaad vreemd om hier een merk, toestel en platform als winnaar of verliezer aan te wijzen. Zou dit niet veel eerder liggen aan het type abonnement met echt onbeperkt internet, wat bij de iPhone wordt geleverd. Geef hetzelfde abonnement bij elk ander willekeurig toestel met groot touch screen, b.v. Symbian en dan kijken hoe daar het percentage omhoog schiet. Volgens mij is de enige winnaar het type abonnement inclusief onbeperkt internet, waardoor mensen niet bang zijn om het internet te gebruiken en de mogelijke extra kosten. Ondanks dat heel veel mensen tegenwoordig een smartphone hebben, willen ze dan toch weer niet extra betalen voor een internet abonn. Ik ben er van overtuigd dat als er meer abonnementen voor alle toestellen zouden bestaan inclusief onbeperkt internet dat het gebruik daarvan per mobiel onmiddelijk omhoog zou schieten.

    1. Dominick -

      't heeft ook met de browser te maken, als je een iPhone en een Sybian of WinMo toestel naast elkaar legt is het in gebruiksvriendelijkheid en snelheid wel heel makkelijk om een winnaar aan te wijzen, namelijk de iPhone. Dat stimuleert het internet gebruik ook meer. Maar het abonnementen verhaal vind ik idd ook een goed punt.

  2. Mark -

    Bauke,

    Ik ben bang dat je het rapport niet echt hebt gelezen. Het gaat hierin namelijk over marktaandelen bij het gebruik van mobiel internet. Totaal niet over marktaandelen in de smartphone markt qua verkoopcijfers. Daarin is Symbian namelijk het grootst, gevolgd door RIM Blackberry. De iPhone domineert de telefoniemarkt dan ook niet.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via