Apple van de troon gestoten in China, moederbedrijf OnePlus maakt flinke groei door

Uit recent onderzoek bleek dat Apple een bijzonder moeilijk jaar in China heeft gehad. Oppo en Vivo, beide dochterbedrijven van BBK, maakten juist een enorme groei door.

iPhones

Het verkopen van iPhones in India is opeens een prioriteit voor Apple geworden. Voor het eerst in vijf jaar was de best verkochte smartphone in China in 2016 namelijk geen iPhone. Dat blijkt uit marktonderzoek van Counterpoint Research. Dit keer kwam het Amerikaanse bedrijf niet eens in de buurt van zijn Chinese concurrent. Apple verkocht 12 miljoen exemplaren van de iPhone 6s. Op de eerste plek stond Oppo met de Oppo R9, een toestel dat nota bene veel weg heeft van een iPhone. Het moederbedrijf van OnePlus verkocht maar liefst 17 miljoen exemplaren in China.

Oppo is de grote winnaar

Dat verschil in verkochte exemplaren is niet de meest zorgelijke conclusie van het onderzoek. Het overkoepelende plaatje, ook voor de toekomst, ziet er in China niet rooskleurig uit voor Apple. De grootste smartphonemarkt ter wereld maakte vorig jaar een flinke groei door. Het aantal verkochte smartphones groeide er vorig jaar met 6% ten opzichte van het jaar daarvoor. Er werden in totaal naar schatting 465 miljoen exemplaren aan de man gebracht. Vooral Oppo profiteerde daarvan. De Chinese gigant verdubbelde zijn aantal verkochte toestellen. Daarmee versloeg het Vivo (+78%) en Huawei (+21%). Als je bedenkt dat Vivo het zusterbedrijf van Oppo is, dan is het wel duidelijk dat het een prachtig jaar voor BBK is geweest. BBK is het moederbedrijf van veel Chinese merken, waaronder Oppo, Vivo en OnePlus. Volgens analisten zal BBK binnenkort Apple wereldwijd inhalen als een van de grootste smartphonefabrikanten.

Apple

Apple heeft echter juist totaal niet van die groei geprofiteerd. Sterker nog, het aantal verkochte iPhones daalde vorig jaar met 21%. Daarmee blijft Apple nog maar net Xiaomi voor, dat met -22% ook een moeilijk jaar had. Volgens analisten komt de sterke daling vooral door de hoge prijs van iPhones. In China worden mid-range toestellen steeds populairder, vooral omdat ze qua premium bouw niet meer onder hoeven te doen voor high-end vlaggenschepen. Wat Apple dan moet doen? Volgens Counterpoint Research zal het helpen als de volgende iPhones OLED-schermen krijgt. En verder? Op naar India!

Bron: CNBC

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    1. Toussaint -

      Nou en net alsof een OLED scherm er aan meehelpt… Lijkt me niet. De prijzen lijken me inderdaad de grootste drempel, al zeker als die prijs de bouwkwaliteit en snelheid niet meer weerspiegelt ten opzicht van goedkope toestellen. Dan koop je het toestel enkel nog voor het OS.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via