iPhone en Palm Pre staan het best bekend onder consumenten

Uit een marktonderzoek van Interpret blijkt dat de iPhone 3GS in de perceptie van de consumenten het best bekend staat. Verrassende tweede is de Palm Pre. Interpret noemt dit verschijnsel “mindshare”. De onderzoekers stellen dat mindshare een eerste stap is op weg naar het veroveren van marktaandeel.

Interpret Logo

Volgens Interpret moeten smartphonefabrikanten eerst een plaatsje in de gedachten van consumenten veroveren voordat ze marktaandeel kunnen vergaren. In het opgestelde rapport stelden de onderzoekers zichzelf drie vragen die antwoord moesten geven op de vraag waarom de consument overgaat tot aankoop van een bepaald model smartphone. De eerste vraag betrof de drie factoren die het effectiefst zijn in het aantrekken van potentiële kopers. Daarbij komt de vraag hoe belangrijk deze factoren zijn in het verwerven van marktaandeel. Ook keken de onderzoekers in hoeverre een fabrikant de strategie van de iPhone 3GS zou moeten adopteren om succesvol te zijn.

Uit de resultaten bleek dat consumenten ervan op de hoogte zijn dat de iPhone niet de enige kandidaat is voor aankoop. In het rapport wordt gesteld dat er naar drie factoren gekeken wordt bij de aankoop van een smartphone. Deze drie factoren zijn: hoe intelligent de telefoon is, of de telefoon trendy genoeg is, en hoe productief de consument ermee kan zijn. Van de onderzochte telefoons blijkt dat de iPhone 3GS het meest geassocieerd wordt met trendy en cool. Opvallend is dat relatief weinig consumenten Apple’s smartphone associëren met productiviteit. De Palm Pre scoort vrij gebalanceerd op de drie genoemde factoren en positioneert zichzelf daarmee net achter de iPhone 3GS.

Volgens de onderzoekers is de hoge mindshare van de Pre onder andere te danken aan de wijze waarmee Palm zijn WebOS-telefoon in de markt heeft gezet. Door de Pre neer te zetten als een onderdeel van Palm zelf, en niet als een tegenhanger voor de iPhone, krijgt de consument een gevoel dat het toestel een unieke positie in de telefoonmarkt inneemt.

Marktonderzoek Interpret

 

Marktonderzoek Interpret

 

Bron: Interpret (PDF)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. rod -

    De respondenten associeerde de Palm Pre gemiddeld vaker met termen zoals "productief" "trendy" en "intelligent". Simpel gezegd staat de Pre dus goed bekend onder de consumenten. Volgens Interpret zijn dit de drie belangrijkste factoren, dus als een consument deze factoren noemt bij een telefoon, dan is het goed. Simpel gezegd. Hieruit bepaalt Interpret dus min of meer wat voor mindshare een telefoon heeft.

  2. dawz -

    Raar bericht, kwam er naar voren uit het onderzoek dat de palm pre als tweede uit de bus kwam omdat de respondenten dat zeiden of omdat de respondenten bepaalde antwoorden gaven waardoor ze uitkwamen bij de palm pre?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via