iPhone verhelpt stotteren

De iPhone is het nieuwste hulpmiddel tegen stotteren. Het Hollins Communications Research institute (HCRI) heeft een manier gevonden om de iPhone te gebruiken in hun behandeling tegen stotteren. De iPhone kan namelijk de stotterproblemen in dagelijkse situaties vastleggen en evalueren waardoor de therapeuten in staat zijn om effectievere oefeningen te maken voor tijdens de therapie.

Wetenschappers op het Hollins Communications Research institute (HCRI), dat een leidend centrum is voor onderzoek naar stotteren en behandelingen in de VS, hebben zojuist een onderzoek succesvol afgesloten naar de iPhone als hulpmiddel tegen stotteren. De iPhone wordt gebruikt om de nieuw geleerde taalvaardigheden uit de kliniek over te brengen naar situaties in het dagelijks leven en andersom.

De mobiele telefoon van Apple is tijdens de stottertherapie uitgerust met een zeer verfijnd stemcontrolesysteem dat tijdens de therapiesessie het geluid van de stem evalueert en noteert. Het toestel kan ook worden gebruikt tijdens dagelijkse bezigheden in bijvoorbeeld een supermarkt, kroeg of tijdens werk, de telefoon slaat alle gesprekken op en de opgeslagen gesprekken worden opgeslagen in een document dat later verstuurd wordt naar het HCRI. Hierdoor kunnen de oefeningen tijdens therapieën veel effectiever worden omdat ze inspelen op echte situaties. Omdat de cliënten leren de nieuwe spreekvaardigheden toe te passen in het dagelijks leven, heeft dit direct effect door het verhogen van de snelheid waarmee de spreekvaardigheid van de cliënten verbetert.

De iPhone heeft alle verwachtingen tijdens het onderzoek overtroffen, volgens HCRI-oprichter en President Ronald L. Webster. Cliënten doen de oefeningen buiten de kliniek even goed als de oefeningen tijdens de therapie, wat betekent dat de verwachte kwaliteit van de overdracht van spraakvaardigheden bereikt is.

“Our clients now have a dynamic, easy-to-use tool that can be used in virtually any setting to evaluate how well they are using newly learned fluency skills,” zegt Dr. Webster. Daarnaast kan het apparaat feedback en gebruikte data weergeven, wat daarvoor alleen kon door de op de kliniek aanwezige computers.

Webster voegt hier aan toe dat de reacties van cliënten extreem positief waren tijdens het onderzoek, dat vorig week is afgelopen. Voor het resultaat doet hij een sterk beroep op de iPhone omdat het apparaat zo een praktisch en leuk stukje technologie is en een hele vooruitgang voor de behandeling van stotteren is. De iPhone zal een regulier onderdeel zijn van de HCRI stotterbehandeling, in de week van 26 januari 2009.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via