iPhone verliest marktaandeel

Apple heeft het afgelopen kwartaal een voor het bedrijf zeldzaam fenomeen waargenomen: het heeft marktaandeel verloren. De iPhone had in het derde kwartaal van 2009 nog 18,1% marktaandeel, nu is dit gedaald tot 16,6%. Dit blijkt uit een onderzoek door ABI Research.

Apple iPhone 3G

Terwijl de verkopen van Apple met 18% groeiden tot 8,7 miljoen iPhones in het afgelopen kwartaal, groeide de gehele smartphonemarkt met 26%. Dit kwam onder andere door de introductie van Android-toestellen van Motorola, en de 4,6 miljoen keer verkochte Nokia Oyj. Apple heeft niets te klagen; de winstmarges die het bedrijf uit Californië haalt behoren tot de hoogste van de industrie. De laatste keer dat de populaire telefoon marktaandeel verloor was een jaar eerder, in het vierde kwartaal van 2008. Michael Morgan, een analist van ABI Research, vermoedt dat Apple misschien tegen een fenomeen bekend als ‘Razr burn’ is aangelopen. In 2004 lanceerde Motorola de Razr, die immens populair was. Maar nadat het bedrijf iets meer dan twee jaar de telefoon met hetzelfde uiterlijk verkocht had, werd de telefoon minder gewild.

Dat is misschien iets te voorbarig, Apple’s producten trekken nog steeds veel aandacht, waar de lancering van de iPad afgelopen week een goed voorbeeld van is. Bovendien heeft de iPhone behoorlijk veel invloed gehad op de telefoonindustrie. Maar marktaandeel verliezen in een recordkwartaal moet toch pijn doen, ook al is het met feitelijk met slechts één telefoon.

Bron: The Wall Street Journal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via