Is de opmars van virtuele providers een bedreiging voor de grote drie?

Een aantal weken geleden kwam Telecompaper na een onderzoek tot de conclusie dat steeds meer Nederlanders voor een virtuele provider kiezen. Door abonnementen aan te bieden tegen scherpe prijzen weten de virtuele providers hun marktaandeel te vergroten en lijken de grote drie onder druk te staan, maar is dat ook echt zo?

afbeelding virtuele provider

Virtuele providers doen het op dit moment vooral goed op de sim only-markt. Ze zagen hun gezamenlijke marktaandeel op die markt in het laatste kwartaal van vorig jaar groeien tot 61 procent. Volgens Telecompaper komt dat vooral doordat de Nederlandse consument steeds prijsbewuster wordt en virtuele providers momenteel de beste deals aanbieden op de sim only-markt. Dat laatste is voor een deel ook een gevolg van een prijzenoorlog die op dit moment onder gaande is onder virtuele providers.

Hoewel KPN, Vodafone en T-Mobile samen nog altijd ongeveer 6 op de 10 aansluitingen in de postpaid-markt leveren, lijkt deze voorsprong de afgelopen jaren langzaam maar zeker weg te ebben door het aanbod van goedkopere virtuele providers. Dat hebben de grote drie natuurlijk zelf ook wel door, maar dat leidt niet direct tot lagere prijzen bij de providers zelf. In plaats daarvan is de strategische keuze gemaakt om de onafhankelijke virtuele providers te bestrijden met eigen virtuele providers, om zodanig indirect de klanten te kunnen behouden.

Dit beleid lijkt tot dusverre vrij succesvol. De virtuele providers die eigendom zijn van de grote providers, waaronder Telfort en Simyo (KPN), HollandsNieuwe (Vodafone) en Ben (T-Mobile), hebben meer dan de helft van de MVNO-markt in handen, terwijl de onafhankelijke virtuele providers het gezamenlijk met iets minder dan de helft moeten doen. Er vanuitgaande dat ongeveer 60 procent van de postpaid-markt in handen is van KPN, Vodafone en T-Mobile en daarnaast ongeveer de helft van het resterende deel in handen is van virtuele merken van de providers, lijkt er dus weinig aan de hand voor de grote providers.

Maar dat is eigenlijk te simpel geredeneerd. Hoewel het er wat betreft marktaandeel nog altijd prima uitziet voor de grote drie en hun virtuele providers, stappen wel steeds meer mensen over naar de goedkopere merken. Door virtuele providers in te zetten hebben de grote drie hun prijzen niet hoeven te verlagen, maar over het marktaandeel dat de virtuele providers bedienen wordt aanzienlijk minder winst gemaakt.

De inzet van de virtuele providers is dan ook vooral een poging om de schade beperkt te houden en klanten binnenboord te houden, maar het heeft voor de providers zeker een prijs. Een echte bedreiging vormen de virtuele providers (nog) niet en de kans dat een van de grote providers echt in de problemen komt is nihil, zeker omdat zij het netwerk bezitten dat ook virtuele providers nodig hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. bartvuijk -

    Ik ben net bij een virtuele provider weg en terug bij KPN, die me voor 35 euro onbeperkt laat bellen, onbeperkt sms'en en 11,5 GB datategoed geeft op 4G-snelheid met spotify premium erbij. Kan ik goed mee leven.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via