Italië beboet Apple om garantiebeleid

Italië heeft definitief een boete van 900.000 euro opgelegd aan grootmacht Apple. De fabrikant zou zich niet voldoende houden aan het garantiebeleid dat de wet het bedrijf oplegt.

Apple iPhone 4S broken

Fabrikant Apple is definitief een boete opgelegd van 900.000 euro die het bedrijf aan de Italiaanse overheid moet overmaken. De consumentenbond in Italië was een rechtszaak begonnen omdat het bedrijf consumenten niet wist te informeren over de gebrekkige garantieregeling van een jaar. Apple zelf hanteert namelijk maar 12 maanden garantie, terwijl de wet voorschrijft dat consumenten recht hebben op een deugdelijk product gedurende de gehele verwachte levensduur van dat product. De garantie kan bij Apple uitgebreid worden door een Apple Care-plan te kopen voor 36 maanden. Volgens de Italiaanse overheid zijn beide zaken in strijd met de wet.

Apple was in beroep gegaan tegen deze uitspraak maar dit beroep is nu afgewezen waardoor de fabrikant de boete alsnog moet betalen. Apple dient volgens de Italiaanse wet namelijk standaard 2 jaar garantie te geven over haar computers, laptops, smartphones en tablets. Daarnaast mag het bedrijf niet nog eens extra een garantieplan verkopen omdat het niet aan de minimale garantietermijn voldoet. Apple heeft volgens de overheid dan ook consumenten misleid en slecht geïnformeerd. Als gevolg hiervan krijgt Apple een boete van 400.000 euro voor de korte garantietermijn en een boete van 500.000 euro voor het verkopen van de Apple Care garantie.

In Nederland heeft de Consumentenbond Apple eveneens gewaarschuwd om diens garantiebeleid lokaal aan te passen. Doet de fabrikant dat niet, dan zal de Consumentenbond overgaan tot een juridisch gevecht. De kans dat de Consumentenbond dit zal winnen is na de uitspraak in Italië alleen maar toegenomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via