Jaarverslag van OPTA vandaag gepresenteerd

De OPTA is door de ECTA (European Competitive Telecommunication Association) benoemd tot de beste Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit van de gehele EU. Vooral het glasvezelbeleid van de telecomwaakhond heeft hier aan meegeholpen. Andere belangrijke aangepakte zaken waren bijvoorbeeld de maximale opzegtermijn van een mobiel telefonie-abonnement en het aan banden leggen van de telemarketing.

Het jaarverslag van de OPTA werd dinsdagmorgen gepresenteerd in Den Haag. Met het jaarverslag wordt ook de marktmonitor uitgereikt van 2009. Hierin staan de trends en cijfers van de vaste telefonie, mobiele telefonie, televisie, huurlijnen en datacommunicatie, post- en internetveiligheid genoemd.

In het jaarverslag wordt vermeld op welke punten de telecomwaakhond de focus had liggen in 2009 en wat ze hebben bereikt op deze punten. In totaal hebben ze 6 boetes uitgereikt met de totale waarde van 875.264 euro. Daarnaast heeft OPTA 63 bezwaren, 13 beroepen en 17 hoger beroepen en 7 voorlopige voorzieningen behandelt. Naast het uitdelen van de boetes en het voeren van rechtszaken heeft de OPTA ook tijd gestoken in onder andere het ontwikkelen van het bel-mij-niet register om de telemarketingmarkt aan te pakken en in het verscherpen van het spamverbod.

Voor mobiele telefonie hebben ze de opzegtermijn van een abonnement verkort tot maximaal een maand, als de contractperiode reeds is afgelopen. Ook hebben ze de SMS-gedragscode geëvalueerd en zijn ze tot de conclusie gekomen dat deze niet naar behoren functioneert. In samenwerking met Economische Zaken, van wie de gedragscode is, zullen ze deze zomer de code gaan aanscherpen.

Hiernaast zijn ze druk bezig geweest met preventief controleren en aanpakken van bedrijven op de post- en telecommunicatiemarkt. “OPTA heeft veel energie gestoken in het voorkomen van overtredingen. Door ervoor te zorgen dat marktpartijen tijdig weten aan welke regels zij zich moeten houden en duidelijkheid te geven over de wijze waarop OPTA deze regels handhaaft, wordt schade aan de markt voorkomen. OPTA-medewerkers hebben in 2009 ruim 15.000 preventieve acties ondernomen, variërend van een signalerend telefoongesprek tot een preventieve dwangsom”, aldus Chris Fonteijn, voorzitter van de OPTA.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via