‘Klanten Samsung loyaler dan die van Apple’

Dat Apple de meest loyale klanten heeft, blijkt een mythe te zijn. De Amerikaanse fabrikant legt het namelijk in consumentenloyaliteit af tegen Samsung, blijkt uit onderzoek.

Loyaliteit Apple en Samsung

Van oudsher lijkt het zo te zijn dat de ‘Apple-fanboys’ de meest trouwe en loyale klanten zijn die een bedrijf zich kan wensen. Een nieuwe iPhone? Dan staan de klanten van Apple dagen van tevoren al in de rij, zo lijkt het vaak te zijn. Dit blijkt dus een mythe te zijn. Niet de Apple-fanboys, maar de Samsung-fanboys zijn de meest trouwe en loyale klanten in de telecomindustrie.

Dit stelt SurveyMonkey, dat het onderzoek uitvoerde. Deze site doet vaker onderzoek naar hoe bedrijven op bepaalde gebieden scoren. Zo weten bedrijven beter wat consumenten nou écht van ze vinden. Samsung ontvangt 35 punten voor consumentenloyaliteit. Apple blijft steken op 28 punten, wat nog altijd ruim boven het gemiddelde in de branche is van 19 punten.

Apple scoort wél beter op het gebied van de klantenservice. Met 41 procent doet de fabrikant het duidelijk beter dan de 25 procent van Samsung. Beide bedrijven mogen hier niet trots op zijn, aangezien volgens SurveyMonkey de score eigenlijk minimaal 75 procent moet zijn.

Microsoft komt er helemaal niet goed vanaf. Op het gebied van consumentenloyaliteit scoort de fabrikant een -8. Microsoft scoort ook slecht wat betreft klantenservice, waarvoor het een score van maar 19 procent krijgt. Werk dus aan de winkel in Redmond.

Aan het onderzoek deden 5000 volwassenen mee. Dit onderzoek werd uitgevoerd in het vierde kwartaal van 2014.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Quasimodo -

    Mijn laatste 4 smartphones zijn allen van een ander merk. Dus overdreven loyaliteit valt mij niet te verwijten. 😉

    Een onderzoek zegt niets zonder achtergrond informatie. Je wilt op zijn minst weten wie er aan mee deden, hoeveel mensen waar deze mensen wonen, etc. Alleen roepen dat er een onderzoek is geweest en dat lange rijen voor een Apple store een mythe is lijkt me redelijk naïef en zelfs niet op waarheid te berusten.

    Overigens vind ik fanboyisme en loyaliteit 2 compleet verschillende begrippen. Het artikel lijkt geen onderscheid te maken tussen die 2 begrippen. Ik denk persoonlijk dat Apple-fanboys meer voorkomen dan Samsung-fanboys (de term fanboy is echt door Apple-fans ontstaan) . Dat bewijzen de lange rijen voor een Apple-store niet alleen maar gaat die "liefde" voor het merk voor mijn gevoel ook dieper dan bij andere merken. Een regelmatige forum bezoeker heeft waarschijnlijk een heel ander beeld dan de uitslag van dit onderzoek.
    Just my 2 cents…

    1. iRobot -

      Eens. Een onderzoek zonder achtergrond info zegt niets.
      Bouke verwart hier duidelijk loyalisme met de bekende
      fanboys. Dat zijn toch echt twee verschillende werelden.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via