KPN: “4G-klanten verbruiken gemiddeld 1400MB aan data per maand”

KPN heeft tijdens een sessie met de pers over haar 4G-diensten aangegeven dat diens klanten gemiddeld 1400MB per maand verbruiken. Dat is bijna een verzesvoudiging tegenover 3G-klanten.

KPN 4G Nederland

Tijdens een sessie met de pers in Amsterdam wist KPN een aantal cijfers uit de doeken te doen over haar 4G-diensten. De provider liet bij monde van Erik Vercouteren, programmaleider 4G bij KPN, weten dat de uitrol nog steeds op schema ligt en dat de voltooing nog steeds gepland staat voor eind Q1 2014. Vercouteren belooft dat dan heel Nederland dekkend zal zijn, inclusief de eilanden van Nederland. De programmaleider liet daarnaast los dat diens klanten in de praktijk een snelheid rond de 20Mbps down halen en 10Mbps up. Gemiddeld verbruiken klanten met een 3G-verbinding rond de 250MB aan data per maand bij KPN, maar klanten met een 4G-abonnementen zitten rond de 1400MB per maand. In totaal worden er 90 locaties per week omgetoverd door KPN tot 4G-locaties.

Vercouteren geeft aan dat klanten vooralsnog vooral alleen een hogere snelheid ervaren op hun toestel, maar nog niet echt de voordelen ervan plukken. “Dit heeft te maken met het feit dat er nog amper 4G-diensten zijn die gebruik maken van deze hogere snelheden op smartphones”, aldus Vercouteren. “Zodra deze diensten er wel zijn zullen mensen van zelf meer gebruik gaan maken van deze hogere snelheden on the go, zoals het versturen van grote databestanden en het uploaden van video’s.” De manager gaf ook aan dat KPN in 2014 gaat testen met LTE Advance, de snellere variant van LTE/4G. Op basis van deze tests zal vervolgens een commerciële introductie gaan komen met bundels van 100Mb/s.

KPN zal ook begin 2014 van start gaan met het testen van 4G als vervanging van de vaste lijn. Grootste probleem hiermee is dat het onduidelijk is hoe het tv-signaal zich zal gaan gedragen voor de vaste tv, aldus Jaap Postma, directeur consumentenmarkt binnen KPN. Op basis van deze tests zal KPN op termijn tripleplay gaan introduceren voor consumenten via 4G.

Jaap Postma directeur KPN consumentenmarkt

De directeur liet ook los dat KPN inmiddels meer dan 200.000 4G-klanten heeft en dat van de verkochte abonnementen 60 procent er eentje is met 4G er standaard in. Inmiddels biedt KPN alleen nog maar 4G-abonnementen aan en het laat ook weten dat haar twee laagste bundels, basis 100 en basis 200, meer data en 4G standaard hebben gekregen om zo te voldoen aan de vraag van de consument. Klanten die eerder dit jaar een dergelijke basis-bundel hebben afgesloten zullen automatisch van KPN over 4G gaan beschikken en de extra data die daarmee gemoeid is, zonder dat ze hiervoor extra geld hoeven te betalen. Klanten hoeven daarnaast niet bang te zijn voor een billshock, aldus de directeur, omdat de provider geen extra geld rekent zodra de databundel op is. In plaats hiervan wordt de internetsnelheid drastisch verlaagd en kan men extra data bijkopen om weer de normale snelheid te bereiken.

KPN laat ook weten dat 85 procent van de verkochte toestellen bij de provider over 4G-beschikt. Het aandeel Windows Phone groeit daarnaast langzaam maar zeker, vooral in de zakelijke markt. Het aandeel voor het OS zou daar dan ook hoger zijn dan de 3 procent in de consumentenmarkt, aldus de provider. De provider belooft dat op termijn ook Telfort en Simyo over 4G-bundels zullen gaan beschikken. Tot slot laat KPN weten dat vooral consumenten tussen de 18 en 35 jaar geïnteresseerd zijn in 4G en dat zowel mannen als vrouwen evenveel gretig aftrek nemen van de nieuwe dienst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Timboektoe -

    Niet echt een vergelijking. De meeste 3g klanten hebben een datalimiet. Hoe komt het dat de 4g klanten gemiddeld 1400mb downloaden? Ik zou dat met 3g makkelijk kunnen halen door elke dag streaming radio of youtube te kijken.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via