KPN: “Consumenten moeten minimaal 40 euro per maand betalen om kwaliteit netwerk op peil te houden”

De directeur voor consumenten bij KPN heeft tijdens een congres gezegd dat abonnementen flink duurder moeten worden om de kwaliteit van het netwerk op peil te kunnen houden. De manager meent dat klanten minimaal 40 euro per maand moeten betalen om de investering rendabel te houden voor KPN.

De uitspraak van de topman is opmerkelijk aangezien in 2011 abonnementen al flink duurder zijn geworden in Nederland en datalimieten naar een minimum terug zijn gebracht voor consumenten. Marco Visser, directeur Consumenten van KPN, deed zijn uitspraak op Telecom Time, zo meldt Emerce. Volgens Visser moet KPN wekelijks miljoenen investeren in zijn netwerk op de groei van het dataverkeer bij te kunnen benen. KPN streeft er dan ook naar dat consumenten op termijn minimaal 40 euro per maand gaan betalen aan KPN voor hun abonnement. Alleen dan is het voor KPN rendabel om te blijven investeren in zijn netwerk.

De topman laat ook weten dat de overheidsregulering nog steeds een doorn in het oog is van de provider. Met name de netneutraliteit die onlangs in de wet is opgenomen belemmert KPN om nieuwe winstmodellen te ontwikkelen, aldus Visser. “Wij willen niet gevangen blijven in een Voice model,” zegt Visser. “Alleen heeft netneutraliteit de mogelijkheden eerder beperkt dan verruimd.”

De topman onderstreept wel dat het voor klanten nog moeilijk te begrijpen is dat de kosten voor mobiel internet en telefonie de pan uit rijzen. De consument moet beter worden voorgelicht en daarnaast dient er een stuk bewustwording te komen. “Logisch, want die klant wil lekker kunnen internetten, maar de Nederlander is tegenwoordig dag in dag uit aan het communiceren.” Visser heeft niet gerept over een eventueel LTE-netwerk van KPN en mogelijke prijsafspraken van de providers, waar de NMa nu onderzoek naar doet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. steve-vanm -

    Idd wat een f*ckin b*llsh*t. Mooi excuus om de prijsverhogingen te rechtvaardigen.

    Denk die gast nou echt, dat mensen hierin trappen.

    Echt ongelovelijk.

  2. zwerver -

    Ja dag KPN. Anders ga je gewoon eerst investeren met het geld wat jullie jaren lang over onze ruggen hebben verdient, voordat je dit soort zaken naar voren brengt. Het uitblijven van LTE is sowieso weer een mooie. Ik weet niet in hoeverre AT&T en Sprint (e.a.) in de VS echt LTE doen, maar ze adverteren daar i.i.g. allemaal al met 4G.

    1. Danijel -

      Idd, eens, eens. Die gasten weten zo hun krediet bij de bevolking wel bijzonder snel op te maken zeg!

      Wel grappig btw, via Twitter werd ik erop geattendeerd dat de NMA juist een inval bij de providers had gedaan om dit soort dingen te voorkomen. De communicatie voor prijsverhogingen liep namelijk ook via de pers, aldus de klokkenluider 😛

      1. bartvuijk -

        Da's vreemd. Prijsafspraken worden per definitie in achterkamertjes gemaakt, anders zijn ze genaaid. Je gaat het toch niet van de daken schreeuwen via de pers?

      2. Danijel -

        Jawel, want daarmee laat je je concurrenten weten dat de prijs omhoog gaat en dat zij dus er rekening mee moeten houden en hun prijs ook kunstmatig kunnen opschroeven 🙂

      3. zwerver -

        Ik las die tweets ook inderdaad. Maar is dit niet een klein beetje teveel wishful thinking?

        Natuurlijk hopen we allemaal dat ze aangepakt worden, maar tot nu toe zijn ze elke keer met prijsverhogingen gekomen om de boetes te betalen. Ik verwacht dus ook niet zoveel van die NMA-zaak, het enige wat ze ermee bereiken is dat er ergens anders weer prijsverhogingen komen om de boete te betalen.

      1. Dominick -

        Ze doen vooral net alsof 4G een stuk verder is dan hier. Er zijn een aantal providers met LTE (in Europa trouwens ook), maar de meeste '4G' dingen zijn HSPA, of als ze het daar noemen HSPA+. Dat zijn geen snellere netwerken dan Vodafone hier heeft.

  3. Angelo -

    Wat een l*l verhaal van KPN.. hebben ze wat minder winst gemaakt?? Als KPN dit wilt doen dan zal het bij de andere telco`s nog duurder worden.

    Wat ik wil zeggen is dat het luchtruim en het netwerk bijna volledig van KPN is..? en de rest dit huurt..?

    Eind jaren 90 hebben ze alles opgekocht, en zelf in andere europeese landen.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via