'KPN gaat HD Voice introduceren voor haar abonnees'

KPN staat op het punt om HD Voice voor zijn klanten te introduceren. Met HD Voice worden gesprekken helderder en achtergrondruis wordt weggefilterd. Daarnaast gaat de provider nieuwe maatregelen nemen om signalering op zijn netwerk tegen te gaan omdat deze erg is toegenomen bij de provider.

Een medewerker van KPN wist tijdens een meeting aan te geven dat de telco momenteel druk bezig is om HD Voice te introduceren voor zijn klanten, aldus een betrouwbare bron van All About Phones. Met HD Voice worden gesprekken helderder en wordt achtergrondruis weggefilterd door zowel het toestel als de operator. Dit zou moeten resulteren in een prettiger gesprek waarbij de klanken en tonen nagenoeg geruisloos verstuurd kunnen worden.

Volgens KPN-woordvoerder Steve Hufton kijkt KPN momenteel met veel interesse naar het buitenland. “In landen zoals Engeland en Frankrijk wordt HD Voice al veel toegepast door providers als Orange. KPN kijkt met veel interesse naar deze ontwikkeling en houdt de technologie dan ook goed in de gaten.” Hufton kon niet aangeven of KPN daadwerkelijk plannen heeft om HD Voice te introduceren op zijn netwerk en op welke termijn dat gaat gebeuren.

In de meeting werd ook uitvoerig gesproken over het probleem van applicaties zoals WhatsApp. Het probleem zou hem dan ook niet alleen liggen in de data-hoeveelheid die dergelijke applicaties gebruiken en feit dat de applicaties kannibaliseren op de andere diensten van KPN. Zo is de data signaling die zulke applicaties met zich mee brengen eveneens een groot probleem voor het netwerk. KPN zag de signaling op zijn netwerk exponentieel stijgen de afgelopen maanden, zo blijkt uit een sheet die tijdens de presentatie werd weergegeven. Met signaling wordt aangegeven hoe vaak een applicatie of telefoon kijkt of er een nieuw pakketje voor de dienst beschikbaar is op het netwerk. Hoe vaker de applicatie en/of het toestel dit aanvraagt bij het netwerk, hoe intensiever de last op het netwerk is.

Volgens Hufton klopt het inderdaad dat applicaties als WhatsApp een grote impact hebben op het netwerk die hier steeds meer onder gebukt gaan. “We gaan hier dan ook fors in investeren om signaling tot een minimum te beperken. We dienen beter om te gaan met zulke applicaties en de intensiviteit die ze teweeg brengen op ons netwerk.” Volgens Hufton is dat onder meer de reden geweest van de prijsverhoging voor data bij de operator. KPN dient namelijk stevig te investeren in het netwerk terwijl de kosten sterk stijgen door de groei van data en bijkomende problemen zoals signaling.

Een video met uitleg wat HD Voice precies inhoudt kan hier gevonden worden.

KPN Signalering

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Robert Webbe -

    En 6 maanden later wordt dit artikel weer actueel. Door de marktontwikkelingen biedt KPN het toch gratis aan. Dit is zeker een uniek punt t.o.v. andere aanbieders. Maar toch blijft het punt overeind dat het pas echt gaat werken als de andere netwerken dit ook gaan ondersteunen, er interconnectie voor is en er meer toestellen op de markt komen die dit ondersteunen. Geef het nog even de tijd.

  2. tumketom -

    volgens mij een kleine type in de volgende zin: "Wie gaan hier dan ook fors in investeren om signaling tot een minimum te beperken. We dienen beter om te gaan met zulke applicaties en de intensiviteit die ze teweeg brengen op ons netwerk."

    Wie = We denk ik :Y

  3. Robert Webbe -

    Ik denk dat het op korte termijn niet zal gaan gebeuren, er zijn relatief nog maar weinig toestellen die dit aan kunnen. Het werkt namelijk op basis van een betere speech codec, dat is dat stukje techniek dat er voor zorgt dat hoorbaar geluid wordt omgezet in eentjes en nulletjes. Hoe beter de kwaliteit van de audio, des te meer bandbreedte is er nodig. Nu is de geluidskwaliteit van een mobiel gesprek eigenlijk om te huilen zo slecht maar we accepteren het maar omdat het altijd zo is. Door gebruik te maken van de [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Adaptive_Multi-Rate_Wideband]AMR-WB codec[/url] klinkt het direct een stuk beter. Maar om het end to end goed te laten werken hebben beide partijen een toestel nodig die deze codec ondersteunt, de operators van beide partijen dienen deze codec beide te ondersteunen en de interconnectie moet geregeld zijn.

    Aangezien er nog maar weinig toestellen zijn, KPN dan de enige is die het biedt (en dan ook tegen een meerprijs) is de kans dat je er ook goed gebruik van kunt maken erg klein. De andere netwerkaanbieders moeten dit ook standaard gaan aanbieden (vast, mobiel en internet) en de interconnecties moeten standaard goed geregeld gaan worden. Dit zal nog jaren gaan duren.

    Ik heb het zelf al eens voor elkaar gekregen. Met een Nokia N86 heb ik via een tooltje de SIP aangezet en via vopibuster.com belde ik dan. Als ik dan "gewone" aansluiting belde dan viel de verbeterde kwaliteit van het gesprek al op (alsof ik met een vaste lijn belde terwijl ik toch onderweg was), dat was omdat het stukje van de mobiel naar het netwerk dan al beter gecodeerd werd. Maar belde ik naar een ander voipbuster.com nummer (bijvoorbeeld naar mijn eigen huis, daar had ik een Siemens Gigaset met SIP) dan leek het wel een hifi verbinding! Het gesprek was ook nog eens gratis, alleen de manier van het kiezen van een telefoonnummer was iets omslachtiger.

    Mijnsinziens zal de HD-voice dus sneller en makkelijker gaan via een WhatsApp-achtige partij die slechts de internetverbinding van de mobiel gebruikt. Daarmee bel je dan in HD naar een ander die dezelfde app ook heeft.

  4. Sebastiaan -

    HD Voice ?! Dus eigenlijk betaalt de klant dan straks extra voor iets wat ze eigenlijk al standaard moeten hebben : een duidelijk signaal met een goed en duidelijk geluid 🙂

    Let op me woorden KPN prijst zich hiermee uit de markt. Het is niet verwonderlijk dat mensen meer moeten gaan betalen voor Data. Het enige wat je nu krijgt is dat mensen die veel internetten ook standaard een hele hoge belbundel er bij moeten nemen. Onnodig mij dunkt

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via