KPN gaat subsidies verlagen op mobiele telefoons bij abonnementen

KPN heeft tegenover het Algemeen Dagblad bevestigd dat het de subsidies gaat verlagen voor toestellen. Hierdoor zouden telefoons duurder worden bij de aanschaf. Vodafone begint juist aan een nieuwe prijzenoorlog en kondigt een grootschalige kortingsactie aan.

KPN heeft aangegeven geen gratis telefoons meer te gaan weggeven bij een nieuw abonnement bij de provider. De provider breekt hiermee met haar eigen traditie aangezien KPN de eerste provider was in Nederland die gratis telefoons weggaf bij een abonnement. Marco Visser van KPN geeft tegenover het AD aan dat de markt nu totaal anders is geworden. ‘De situatie is nu zo dat er meer sim-kaarten in omloop zijn dan Nederlanders, daarnaast kennen we in Nederland door stevige concurrentie een van de laagste tarieven van Europa.’ Volgens KPN zouden de gratis telefoons daardoor niet meer te rechtvaardigen zijn en ook de kosten zijn inmiddels de pan uit gerezen en worden tegenwoordig tv’s en andere elektronica met een abonnement verkocht. Toen de gratis toestellen bij een abonnement werden bedacht was het nooit de bedoeling geweest om de subsidie ook voor andere elektronica te laten gelden.

‘Het geld wordt door KPN, maar ook door Vodafone en T-Mobile verdiend met vaste abonnementen en niet met prepaid,’ zegt Ed Achterberg van het onderzoeksbureau Telecompaper. ‘Maar de kosten voor prepaid moeten wel worden gemaakt.’ KPN gaat daarom vanaf 1 juli stoppen met de subsidie van toestellen. Consumenten zullen gemiddeld 70 tot 80 euro bij moeten betalen bij een nieuwe telefoon. Visser beseft wel daarmee klanten kwijt te raken. ‘Dergelijke klanten die om de drie maanden een ander prepaid-abonnement nemen gun ik mijn concurrenten. Ook zij zullen er niets aan verdienen.’

Bron: Algemeen Dagblad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Kees -

    KPN is toch al een hoop klanten kwijtgeraakt door de tarieven van hun abonnementen tussentijds te verhogen waardoor de klant de mogelijkheid kreeg om de abonnementsvorm te wijzigen of om het abonnement te beeindigen.4 maanden voor de sluiting al een nieuwe telefoon is toch wel een goede actie van KPN. Oh ja de tarieven zijn gewijzigd maar de prijs per belminuut niet. Toch een vreemde aktie van KPN.:):(

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via