KPN investeerde 1,5 procent extra in mobiele data over 2011

Operator KPN heeft in 2011 1,5 procent extra geïnvesteerd vergeleken met het jaar 2010 in haar mobiele netwerk. De provider wist eerder nog te melden dat het flink extra moest investeren in haar netwerk en als gevolg hiervan de kosten van haar abonnementen omhoog moeten.

KPN investeringen netwerk

Provider KPN wist afgelopen december te melden dat de ARPU, de gemiddelde omzet per klant, naar 40 euro moet om de investeringen in het netwerk te kunnen bolwerken. De ARPU was over de eerste drie kwartalen van 2011 24 euro bij de consumenten tak van KPN en dit zou betekenen dat een stijging van niet minder dan 66 procent nodig is om de investeringen van KPN op pijl te houden.

Desondanks meent Godert Vinkesteijn, directeur Wholesale & Operations bij KPN, dat de provider maar 1,5 procent extra heeft geïnvesteerd het afgelopen jaar in haar netwerk vergeleken met het jaar 2010. Vinkesteijn doet deze uitspraak in de december editie van KPN’s personeelsblad genaamd Team KPN. KPN investeert sinds 2009 tussen de 1,5 miljard euro en 1,9 miljard euro in al haar activiteiten. De provider verwacht in 2011 maximaal 2 miljard euro te investeren, waarvan slechts een gedeelte voor Nederland bedoeld is en een nog kleiner, en vooral onbekend gedeelte, in het netwerk wordt gepompt. De kans is klein dat KPN dan ook haar budget voor investeringen in 2012 omhoog zal schroeven als gevolg van de datagroei in Nederland op het mobiele netwerk.

KPN investeert ongeveer 1 miljard euro per jaar in Nederland, wat neer komt op 20 miljoen euro per week. Eerder wist Marco Visser, directeur Consumenten van KPN, te melden dat KPN “wekelijks miljoenen moet investeren” in het netwerk om de groei van het dataverkeer bij te kunnen benen. De vraag is hoe sterk de investeringen moeten toenemen om de prijsstijging bij de abonnementen te verantwoorden. KPN laat niet los hoe veel geld ze jaarlijks in hun mobiele netwerk steken.

Afgelopen september voerde KPN een prijswijziging door voor haar mobiele abonnementen samen met Vodafone en T-Mobile om de gestegen kosten te compenseren. Vooral data werd fors duurder en ook werden harde limieten ingesteld om de groei te temperen.

Eerder plaatste Telecompaper al kanttekeningen bij de doorgevoerde prijsstijging van abonnementen doorgevoerd door ondermeer KPN. Met namen de verantwoording zou niet kloppen aangezien de extra investeringen niet zouden rijmen met de hogere kosten die aan klanten worden doorberekend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via