‘KPN, Vodafone en T-Mobile verliezen miljoenen vanwege gratis telefoons’

Er hangt een schadeclaim van 100 tot 800 miljoen boven het hoofd van KPN, Vodafone en T-Mobile. De drie providers hebben jarenlang gratis telefoons weggegeven in combinatie met een abonnement. Nu is gebleken dat de smartphones wel degelijk door de klant zelf werd betaald, zonder dat deze dat wist.

Dit stelt de stichting Consument en Telecomsector, oftewel ConTel. De stichting heeft alle abonnementsvormen vanaf 2000 tot 2015 bekeken en is tot de conclusie gekomen KPN, Vodafone en T-Mobile gefraudeerd hebben.

Gratis telefoons

De providers hebben in de afgelopen vijftien jaar abonnementen afgesloten met gratis telefoons. Toch blijft nu dat de providers defraude 1 toestellen duurder hebben aangesmeerd dan dat ze in werkelijkheid zijn. De klant betaalt een bepaald bedrag per maand voor het abonnement zelf én een bedrag voor het toestel, maar het bedrag voor het toestel lag soms hoger dan nodig. De klant denkt hiermee goedkoper uit te zijn terwijl dit in werkelijkheid niet zo is.

Hoge Raad

In 2014 deed de Hoge Raad een uitspraak in een rechtszaak tegen providers waarin staat dat het verstrekken van gratis telefoons eigenlijk een koop op afbetaling is. Zodra providers dit niet duidelijk vermelden in hun voorwaarden zijn ze strafbaar. ConTel geeft de Autoriteit Financiële Markten de schuld van de fraude. AFM dient als waakhond dit soort situaties te voorkomen.

Claim

ConTel heeft een schatting gemaakt. Er zijn in de afgelopen vijftien jaar tientallen miljoenen abonnementen afgesloten. Bij ongeveer twee miljoen daarvan is gefraudeerd door de drie providers. De schade per persoon kan verschillen aangezien telefoons in de afgelopen jaren duurder zijn geworden. “Voor de ene persoon zal het 50 euro zijn, maar voor een ander wel 400 euro”, aldus ConTel. De totale claim kan hiermee uitkomen op maximaal 800 miljoen euro.

ConTel wil met de drie providers in gesprek om tot een schikking te komen over de gefraudeerde abonnementen. Als dit niet lukt zal ConTel naar de rechtbank stappen.

Afzetabbo

De stichting is een meldpunt gestart voor gedupeerde abonnees. Dit is de site Afzetabbo. Gedupeerden kunnen hier gratis hun claim aanmelden met als uiteindelijk doel hun geld terug te krijgen. De site heeft tot nu toe al meer dan honderd aanmeldingen binnengekregen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Liena -

    Wederom verpest een kleine minderheid ‘niet-weldenkende’ mensen het voor de meerderheid. Wanneer dit stand houdt, en in de toekomst het abonnement als ‘lening’ verkocht gaat worden, dan zal iedereen die het krediet niet verstrekt krijgt verplicht zijn om een toestel los te kopen. Dit zal minder gebeuren, of althans minder ‘high-end’ toestellen, waardoor de markt overhoop wordt gehaald en fabrikanten Nederland minder interessant zullen vinden. Goede keuze lijkt me ! (NOT…voor elk ‘niet-weldenkend’ mens die sarcasme óók niet begrijpt )

  2. Diana Bausch -

    Ik begrijp het niet zo. Ieder weldenkend mens weet toch dat je zelf betaalt als je een toestel bij je abonnement neemt? Hoe zo kun je daar dan schade van hebben? De overeenkomst houdt in dat je diensten krijgt(de bundel) en een toestel. Precies dat krijg je ook.

      1. pipolakki -

        Omdat de telco’s adverteerde met: GRATIS TOESTEL! Terwijl dat niet zo was. Misleiding heet dat!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via