KPN ziet aantal mobiele klanten stijgen en 4G-gebruik toenemen

Het gaat goed met de mobiele afdeling van KPN. In het vierde kwartaal van 2014 verwelkomde de provider namelijk 57 duizend nieuwe mobiele abonnees. Ruim 1,3 miljoen mensen gebruiken KPN’s 4G-netwerk.

KPN verhoogt internetbundels voor nieuwe én bestaande klanten Kpn

Dit laat KPN weten in een persbericht over de kwartaalcijfers van het bedrijf. Oorzaak van de stijging van abonnees is volgens KPN het feit dat het goed op de mobiele markt is gepositioneerd met een landelijk dekkend 4G-netwerk, unieke vast-mobiele bundels en een familiepakket. In totaal heeft KPN nu 3,7 miljoen mobiele abonnees.

Steeds meer KPN-klanten gebruiken daadwerkelijk het 4G-netwerk. In het derde kwartaal waren dit 1,1 miljoen mensen, maar in het vierde kwartaal was dit aantal gestegen tot 1.332.00 consumenten.

KPN zag de omzet in het vierde kwartaal licht stijgen. Het draaide een omzet van 2.105.000 euro. In 2013 was dat in hetzelfde kwartaal nog 2.061.000 euro. Een stijging van 2,1 procent. Over geheel 2014 was de omzet overigens wel lager. In 2013 was de omzet 8.472.000 euro en in 2014 was de omzet 8.083.000 euro. Dit is een daling van 4,7 procent.

KPN draaide in 2014 een verlies van 37 miljoen euro. Dit werd voornamelijk beïnvloed door hogere financiële kosten in verband met de terugkoop van obligaties. Hiermee is een bedrag van 211 miljoen euro gemoeid. Door eenmalige kosten draaide KPN verlies. Zonder deze kostenposten zou de provider een winst hebben gedraaid van 405 miljoen euro.

“2014 was voor KPN een jaar van transformatie waarin we goede strategische voortgang hebben geboekt”, vindt KPN-CEO Eelco Blok. “Na de verkoop van E-Plus hebben we onze positie in Nederland verder versterkt door het resterende belang in de glasvezel joint-venture Reggefiber te kopen.”

“Dankzij de investeringen die we hebben gedaan in onze klanten, producten en netwerken, groeien de klantenaantallen en is de klanttevredenheid in Nederland niet eerder zo hoog geweest.”

“We hebben in 2014 een aantal belangrijke stappen genomen om de schuldpositie en andere financiële verplichtingen te verlagen, waardoor onze financiële flexibiliteit aanzienlijk is verhoogd. Het aantrekkelijke 20,5% belang in Telefónica Deutschland zorgt voor additionele flexibiliteit en inkomsten door mogelijke dividendbetalingen.

“Mede dankzij het uitstekende operationele momentum hebben we in 2014 stabiliserende financiële resultaten door de kwartalen heen gezien. Ook door de besparingen als gevolg van het Vereenvoudigingsprogramma verwachten we dat de geschoonde EBITDA aan het einde van het jaar zal zijn gestabiliseerd en dat de vrije kasstroom in 2015 zal groeien. Op deze basis vertrouwen wij erop ons dividend per aandeel te kunnen laten groeien.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via