KPN ziet winst afzwakken door overheidsregulering

KPN zag haar winst in het tweede kwartaal van 2011 afnemen door overheidsregulering. De provider diende de tarieven te verlagen en daarnaast steeg het internet verbruik sterk bij de provider waardoor er minder ge-sms’t werd en gebeld.

KPN logo

Dat laat KPN in haar financiële cijfers weten. De telco zag zijn winst teruglopen met 11% naar 414 miljoen euro. Volgens KPN heeft de gedwongen tariefsverlaringen heb bedrijf vooral parte gespeeld. KPN moest van zowel Europa als de Nederlandse overheid haar tarieven verlagen voor verschillende diensten, waaronder het internationaal verkeer. Ook het veranderd gedrag van consumenten zorgt ervoor dat dat de winst lager uitgevallen is. Volgens de telco gebruiken consumenten veel meer internetdiensten zoals WhatsApp, die vervolgens kannibaliseren op services zoals bellen en sms’en.

“De marktomstandigheden en de tegenwind van de regelgeving die wij in het eerste kwartaal hebben ervaren, heeft ook in het tweede kwartaal onze financiële resultaten beïnvloed, vooral bij onze Nederlandse activiteiten”, aldus Eelco Blok, CEO van KPN. De omzet van KPN daalden in het tweede kwartaal van 2011 met 1,9% tot 3,29 miljard euro. Om de dalende trend te doen keren heeft KPN besloten om het aantal arbeidsplaatsen in Nederland tot 2015 met 4.000 tot 5.000 reduceren. Onduidelijk is nog of dit met gedwongen ontslagen tot stand zal gaan komen of doormiddel van natuurlijk verloop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via