Lenovo: tablets zullen 15 procent van pc-markt pakken

Lenovo, de vierde pc-producent van de wereld, denkt dat tabletcomputers niet meer dan tien tot vijftien procent van de pc-markt zullen vormen. De pc is nog lang niet dood, aldus Lenovo dat zelf trouwens ook wat tablets op de markt brengt.

Lenovo LePad

De Chinese computermaker ziet een flinke groei in de tabletmarkt, maar de platte computers blijven slechts een fractie van de totale computermarkt beslaan. Rory Read van Lenovo denkt dat de tablet de plek inneemt van het netbook, dat vrijwel zal verdwijnen. Dat zei hij in een interview op de CES.

Read denkt niet dat de tablets van Lenovo de pc-markt van dezelfde fabrikant zullen vervangen. “Wij zien het meer als een derde of vierde scherm; aanvullend, zoals een smartphone.”

Wereldwijd zullen dit jaar volgens analisten meer dan 400 miljoen nieuwe computers worden verkocht. Lenovo ziet al een tijdje dat het goed gaat met de pc-verkoop. In het derde kwartaal van 2010 werd een groei van pc-verkopen gemeld van 33 procent.

Met zijn tablets gokt Lenovo op verschillende markten en doelgroepen. De U1 is een soort laptop-hybride die op Windows loopt. Daarin zit een 10-inch scherm dat eruit gewipt kan worden en dan verandert in een Androidtablet. Het apparaat zal dit kwartaal in China voor 1300 dollar worden verkocht. De LePad tablet wordt apart verkocht voor ongeveer 500 dollar.

Lenovo heeft zijn inspanningen om de smartphonemarkt te betreden nog niet opgegeven. Vorig jaar lanceerde het bedrijf de LePhone op de CES 2010, maar die is alleen nog te koop in China. Daar is het wel een populaire telefoon, meldt Read: volgens hem staat het toestel in de topdrie van populaire high-end smartphones. Of er ook weer toestellen buiten China worden verkocht, wilde Read niet bevestigen.

Bron: reuters

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via