LG komt in 2014 met een nieuwe designtaal voor al haar producten

SEOUL – LG heeft tijdens een perstour laten weten dat het in 2014 of in 2015 met een nieuwe designtaal zal gaan komen voor al haar producten. De bedoeling is dat de verschillende producten sneller te herkennen zijn voor de eindgebruiker.

LG heeft voor de Nederlandse pers een trip georganiseerd naar haar R&D centra in Seoul, Zuid-Korea. Tijdens deze trip, waar All About Phones ook bij aanwezig is, wist Joon Ahn, Manager van het HA Design Lab binnen LG, te bevestigen dat de fabrikant druk bezig is om een nieuwe designtaal uit te werken. Volgens Ahn zijn de producten van LG tot nog toe gericht op duurzaamheid en niet op herkenbaarheid. “Daar gaat echter in 2014 of in 2015 verandering in komen. We zijn nu druk bezig om een algemene designtaal uit te denken”, aldus Ahn in een vraaggesprek met All About Phones.

De bedoeling is dat alle producten van LG, of het nou een tv is of een telefoon, een kenmerkende eigenschap mee gaan krijgen in hun vorm zodat eindgebruikers het als een LG-product herkennen en ook bij elkaar vinden passen als ze meerdere producten van de fabrikant in huis halen. Ahn wilde echter niet op de inhoud gaan over de nieuwe designtaal voor LG-producten, “maar dat is wel iets waar al een tijd mee bezig zijn”, aldus Ahn in zijn reactie. Tot nog toe communiceren de verschillende onderdelen binnen LG niet over het design van hun producten. “We weten bijvoorbeeld niet welke materialen de mobile-tak gaat gebruiken en andersom weten zij niet welke materialen wij in onze nieuwe koelkasten gaan verwerken.” Echter moet daar volgend jaar of het jaar daarop verandering in gaan komen.

Ahn wist ook nog te melden dat zijn team gemiddeld 8 tot 14 maanden bezig is om een koelkast uit te denken. “Een smartphone heeft een paar honderd onderdelen, een koelkast een paar duizend. Daarnaast moeten wij ook de binnenkant ontwerpen, is dat bij bijvoorbeeld een tv of een smartphone niet nodig is.” Volgens Ahn kan LG een telefoon in zes maanden tijd ontwikkelen en als het vasthoudt aan een eerder uitgebracht design nog een stukje sneller. Daarnaast antwoordde Ahn op de vraag om welk designelement LG-smartphones bekend staan simpelweg de speaker aan de voorkant van het toestel; “deze is bij ons aan de bovenkant geplaatst tegen de rand aan. Dat is technisch erg lastig te realiseren en is kenmerkend voor ons design.” Ook de metalen rand van de Optimus G wordt als uniek kenmerk aangemerkt door Ahn.

All About Phones zal de hele week vanuit Korea verslag doen over nieuwe ontwikkelingen rondom LG. Zo zullen we met managers van de mobieletak gaan spreken en langs de R&D-centra en fabrieken van LG gaan om zo een kijkje in de keuken te krijgen van de fabrikant.

Joon Ahn LG AH 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via