Logica test parkeersysteem met nfc-chips bij KPN

KPN is samen met Samsung en Logica een proef gestart om snel en efficiënt te parkeren met behulp van een mobiele telefoon. Automobilisten kunnen zonder parkeerkaart of toegangscode toegang krijgen tot de bedrijfsparkeergarages van KPN in Den Haag.

Hiermee wordt het aantal beschikbare parkeerplaatsen zo maximaal mogelijk benut. Voor de proef wordt gebruik gemaakt van mobiele telefoons van Samsung met zogeheten Near Field Communication-software (NFC) van Logica. KPN is de eerste Europese ICT- en telecomaanbieder die deze mogelijkheid test.

Voor de pilot is een aantal medewerkers van KPN uitgerust met mobiele telefoons met NFC-technologie. De pilot duurt enkele maanden. De parkeerinformatie die nu op losse company-cards van medewerkers staat, is geïntegreerd in de mobiele telefoons. Een parkeerkaart of toegangscode is niet meer nodig. Naast identificatie en autorisatie van medewerkers en bezoekers wordt elke in- en uitrijdende parkeerder geregistreerd. Er is dus op elk moment inzicht in het exacte aantal beschikbare parkeerplaatsen. Het mobiele parkeersysteem maakt een einde aan het structurele tekort aan parkeerplaatsen voor medewerkers. In het vierde kwartaal van 2008 breidt KPN het aantal mogelijkheden met de NFC-chip verder uit.

‘Bij grotere parkeergarages zie je dat het parkeersysteem geen rekening houdt met plotseling vrijgekomen plekken’, zegt Lothar Steegstra, manager Innovatie bij KPN. ‘Zo komt het bij ons regelmatig voor dat de garage de hele dag is volgeboekt, terwijl in werkelijkheid maar 7 op de 10 parkeerplaatsen bezet zijn. Dit omdat medewerkers buiten de deur zijn of bezoeken afzeggen. Het nieuwe systeem houdt realtime bij hoeveel plekken beschikbaar zijn. Daarmee stijgt de efficiëntie aanzienlijk.’

Mobiel parkeren is onderdeel van de bredere toepassing van toegangsverlening met de mobiele telefoon. In de toekomst kunnen KPN-medewerkers via hun mobieltje ook toegang krijgen tot beveiligde gebouwen en kantoorpanden. KPN streeft ernaar zo veel mogelijk innovatieve diensten op de mobiele telefoon beschikbaar te maken om het gebruiksgemak te verhogen.

Billboard-parkeerenbel 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via