Mededingingswaakhond gaat tariefstijgingen providers grondig bekijken

Het CBS melde onlangs dat tarieven voor bepaalde abonnementen van KPN, T-Mobile en Vodafone waren gestegen met 3,9%. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft naar aanleiding hiervan besloten om de tariefstijgingen is te gaan bekijken.

prijsstijgingVolgens het CBS zijn de kosten van mobiele telefonie soms wel met 30% gestegen. De oorzaak is dat KPN, T-Mobile en Vodafone bij nieuwe abonnementen de telefoongesprekken gaan afronden op hele minuten, hiervoor betaalde je per seconde. Het gaat om alle nieuw af te sluiten abonnementen van KPN, de sim-only abonnementen van Vodafone en de Voordeel sim-only tarieven van T-Mobile. De reactie van T-Mobile op het nieuws van de prijsstijgingen is het volgende: “In deze ongenuanceerde en tendentieuze berichtgeving over de vermoedelijke prijsstijging wordt ten onrechte de hele telecomsector in een kwaad daglicht gezet”.

De prijsstijgingen zijn echter wel opgevallen bij de NMa. Een woordvoerder van mededingingswaakhond vertelt het volgende “Het heeft de aandacht van de NMa. Wat we precies doen, kan ik niet zeggen, maar het heeft onze aandacht”. Een officieel onderzoek naar de nieuwe tarieven is het niet, maar ze gaan de ontwikkelingen in de markt wel goed in de gaten houden.

De drie providers hebben al eerder gewaarschuwd voor prijsstijgingen, omdat ze inkomsten mislopen door strenge Europese wetgevingen, zoals een wettelijk maximum voor doorgifte tarieven en de verplichte verlagingen van de roamingtarieven. Deze misgelopen inkomsten of de inkomsten die ze in de toekomst gaan mislopen compenseren ze door andere prijzen te gaan verhogen, in dit geval de mobiele telefonie tarieven doormiddel van het afrekenen per minuut. Of de providers iets verkeerd hebben gedaan bij deze prijsstijgingen is maar zeer de vraag, volgens het NMa.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Jasper -

    Dat heeft Vodafone nu ook overgenomen: daar moet ook eerst gesmst worden om de smsjes binnen de bunden gratis te verdubbelen. Maar vodafone kan beargumenteren dat daar vroeger voor betaald moest worden, en dat het nu gratis is.

    Als tweede zeer negatieve punt hanteren zowel KPN/Hi als Vodafone na de tariefwijzigingen ook een LIFO ipv FIFO systeem. Het tegoed was altijd 2 maanden geldig waarbij het oudste tegoed als eerste werd gebruikt. Toen kwam Flexibel (KPN) met nieuwe tegoed eerst. En nu gebruiken zowel KPN/Hi als Vodafone deze voorwaarden.

  2. ctrl-alt -

    Vorig jaar kwamen ze allemaal met aansluitkosten (die bij alle providers rond de € 25 zijn) en dit jaar komen ze "toevallig" allemaal rond dezelfde tijd met afrekenen per minuut. KPN is nog het meest gestegen in prijs: aansluitkosten (ook online), per minuut afrekenen (alle abonnementen, waarbij de andere de basis-abonnementen die in een winkel worden afgesloten nog per seconde laten afrekenen), hogere buiten de bundel tarieven en binnen de bundel minder minuten/sms'jes en bij Hi laat KPN klanten actie ondernemen om meer SMS'jes voor hetzelfde geld te krijgen (wat veel mensen waarschijnlijk vergeten).

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via