Mijlpaal: kranten ingehaald door digitaal nieuws, vooral op de mobiel

Kranten zijn ingehaald door digitaal nieuws. Dat is vastgesteld in een rapport van Pew and the Knight Foundation. De studie meldt dat 47 procent van de digitale nieuwsconsumenten het nieuws via een smartphone of tablet tot zich neemt.

ipad krant

Het onderzoek is uitgevoerd in Amerika. De digitale nieuwsbronnen moeten nu alleen nog TV voor zich laten voor de nieuwsvoorziening. Het gat tussen internetnieuws en TV-nieuws wordt echter ook kleiner, meldt Pew.

De meeste mobiele nieuwsconsumenten raadplegen hun apparaat voor snelle informatie, zoals verkeersinformatie of het weer. De tablet speelt een rol en groeit snel in de acceptatie door het publiek; ongeveer zeven procent van de Amerikanen had in januari een iPad of een andere tablet en dat was een verdubbeling vergeleken met september vorig jaar.

Hoe de nieuwsindustrie hiermee omgaat is onzeker. Kranten in Amerika hebben de afgelopen tien jaar dertig procent van hun personeel laten gaan. Zij hebben in toenemende mate terrein ingeleverd bij Google News of sociale netwerken en rss-feeds. Hun gekopieerde nieuws via die kanalen levert geen inkomsten op via advertenties.

Uitgevers die het digitale pad op gingen, kregen te maken met bijvoorbeeld de regels van Apple. Van elke digitale uitgave die voor de iPad werd verkocht, moet dertig procent van de opbrengst bij Apple worden ingeleverd. Google heeft ook dergelijke regels, al zijn die wat losser.

Bron: Electronista

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via