Mobiel bellen wordt waarschijnlijk duurder

Een wetswijziging zorgt ervoor dat de opzegtermijn van een telefoonabonnement nog maar één maand mag bedragen, natuurlijk na de eerste contractperiode van meestal een of twee jaar. Deze wijziging van de Telecomwet gaat per 1 juli in.

OptaDe providers zijn er natuurlijk niet blij mee omdat dit hun veel geld kan gaan kosten. Deze kosten kunnen ze op andere manieren proberen terug te krijgen bij consumenten zoals door aansluitkosten in rekening te brengen, de kosten van een gesprek per minuut gaan bereken en de gespreksduur vervolgens naar boven af te ronden, etc. De overheid zal deze kosten niet gaan bestrijden door middel van extra wetten op dit gebied, maar zal de concurrentie van providers proberen te vergroten om hierdoor de prijs omlaag te krijgen. Staatssecretaris van Economische Zaken Heemskerk wil namelijk nieuwe providers op de markt de kans geven om het op te nemen tegen de grote drie: KPN, Vodafone en T-Mobile. Om dat te bereiken zal hij volgend jaar extra vergunningen uitgeven voor mobiel bellen.

Heemskerk erkent dat het voor de consument vaak erg lastig is om te zien welke tarieven telecomproviders rekenen, of ze per seconde berekenen of per minuut. De staatsecretaris gaat daarom laten onderzoeken of de informatievoorziening van providers te verbeteren is. Volgens toezichthouder Opta zal de klant er veel aan hebben om de prijzen steeds kritisch te vergelijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Klaagmuur -

    Komt goed uit ; mag 4 maande van te voren toestel uitzoeke (jaar abbo) alleen that sucks voor next year -.- zit ik 11 maande vast aan dat kreng, stelletje pipo's.

  2. boeff -

    🙁 maar, ik begrijp nog steeds nie waarom ze de opzegtermijn verkorten naar 1 maand, ik vond t juist wel leuk, om de 9 maanden een nieuwe telefoon…. heeft de consument er echt zoveel baat bij, of kunnen ze zich beter bemoeien met belangrijkere dingen? 🙁

    1. Dominick -

      Die 9 maanden kan maar één keertje, tenzij je naar een andere provider gaat en 3 maanden dubbel betaalt. Het is toch prettig als je één maand moet wachten om je abonnement op te zeggen en naar een nieuwe provider te gaan ipv 3?:S

      1. boeff -

        het gaat mij nie om behouden van mn abonnement, maar ik kan om de 9 maanden dan mn abonnement verlengen, en ik krijg er dan steeds een nieuw toestel bij, ik heb het al een aantal keren gedaan, nu moet ik dan toch langer wachten…:(

        dus ik wil weten of de consument echt profijt heeft van deze maatregel, zo nie, wie dan wel?:S

  3. Jens Royakkers -

    Ik hoop dat ze ook wat wetten stellen voor dat mobiel internet in Europa. In Nederland is het nog geen ramp maar in België….

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via