Mobiel internet kent pas in 2010 zijn roem

Pas als het gemiddelde mobieltje in staat is volwaardig internet weer te geven en voldoende mensen daarvoor een flatfee-abonnement hebben, zal mobiel internet doorbreken. Dat zal pas in 2010 het geval zijn, aldus diverse onderzoeken.

Volgens OMI², het Open Mobiel Internet Initiatief dat in juni 2006 werd opgericht, zal mobiel internet pas in 2010 echt doorbreken. De groep voorstanders van internet op telefoons kwam tot die conclusie toen er tijdens zijn ledenvergadering werd teruggeblikt op 2007. Vorig jaar groeide het gebruik van mobiel internet met dertig procent weliswaar flink, maar toch gebruikt maar ongeveer tien procent van de Nederlanders een mobieltje om online te gaan.

De conclusie van de OMI² wordt gestaafd door onderzoek van Motivaction en de Yankee Group in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken, waaruit eveneens bleek dat slechts tien procent van de ondervraagden elke maand mobiel het internet op gaat. Vijfentwintig procent van hen liet zich negatief uit over de te hoge prijzen voor, en de lage snelheden van mobiel internet.

Een van de beperkende factoren zou het gemiddelde toestel van de Nederlandse beller zijn. Slechts tien tot vijftien procent zou geschikt zijn voor mobiel breedbandinternet; in 2010 zou dat een kwart van de toestellen zijn. Volgens marktonderzoeker Gfk vervangt de Nederlander zijn mobieltje gemiddeld eens in de drie jaar, wat de geschatte doorbraakdatum voor mobiel internet deels verklaart. Een tweede belangrijke factor die pas over enkele jaren voldoende veranderd zal zijn, is het abonnement van potentiële mobiele internetters. De helft van mobiel bellend Nederland heeft een prepaid-abonnement. Pas met een flatfee-abonnement, zoals alle mobiele providers inmiddels aanbieden, kan mobiel internet betaalbaar en daarmee populair worden.

Ook het aanbod verdient kritiek: operators zouden mobiel internet onvoldoende gestimuleerd hebben door slechts beperkte toegang tot een gecontroleerd deel van het internet te bieden. Deze zogenaamde ‘walled gardens’ zouden het gebruik van mobiel internet zelfs afgeremd hebben. Met meer advertentiemogelijkheden, en daarmee hogere inkomsten, zouden aanbieders eerder geneigd zijn het mobiele web te expoiteren. Ook de beperkte technische mogelijkheden van oudere mobieltjes en de vele besturingssystemen waarop mobieltjes draaien, zorgden ervoor dat het mobiele web nog altijd een allesbehalve volwaardige internetervaring biedt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via