Motorola wil minder telefoons maken

Motorola-baas Sanjay Jha heeft in een interview met The Verge verteld dat Motorola minder telefoons gaat maken. Ook meldde Jha dat niet de telefoonfabrikanten, maar de telecombedrijven vereisen dat de fabrikanten een eigen schil maken voor hun Androidtelefoons.

Motorola Razr hoofdfoto

The Verge nam een uitgebreid interview af van Jha tijdens de CES in Las Vegas, afgelopen week. Jha werd ondervraagd over zijn strategie om met Motorola Mobility de smartphonemarkt beter te presteren. Hij zei daarop dat Motorola zich wil onderscheiden door minder telefoons op de markt te brengen. Daarmee doorbreekt Motorola de trend onder smartphonemakers die de laatste tijd juist steeds meer Androidmodellen op de markt schieten, om de klant maar zoveel mogelijk keuze te bieden.

Motorola gaat dat dus anders doen. Jha motiveerde zijn beslissing door te zeggen dat hij beter en gerichter reclame kan maken als hij minder telefoonmodellen in de schappen heeft liggen.

Voorts ging het gesprek over iets waar steeds meer bezitters van een Androidtelefoon zich aan ergeren: de noodzaak die telefoonfabrikanten voelen om een eigen schil over Android heen te gooien, zoals Motoblur bij Motorola. De laatste versie van Android, Ice Cream Sandwich 4.0, is volgens de meeste reviewers zo perfect dat zo’n schil tamelijk overbodig is.

Jha meldde echter dat de telefoonbedrijven ”niet zeven telefoons met standaard-Android in de schappen willen hebben” en de telefoonfabrikanten zouden daardoor wel verplicht zijn om een eigen softwareschil te maken, zodat hun telefoons zich kunnen onderscheiden van de rest. ”Veruit de meeste aanpassingen die wij maken aan het besturingssysteem, zijn bedoeld om tegemoet te komen aan de eisen die telco’s stellen”, aldus Jha.

Bron: The Verge

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. bucho -

    Lulkoek. Sony heeft bijv. een lichte schil en dat werkt prima. En hoe kan het dan zo zijn dat verschillende fabrikanten Windows Phones op de markt brengen als ze qua software exact hetzelfde zijn?

    1. bartvuijk -

      Ik moet zeggen dat tot dusver Sony Ericsson en Windows Phonetoestellen ook niet echt uitblinken qua verkoopcijfers, hoewel het gaat om puike toestellen en een uitmuntend besturingssysteem. Idd een kwestie van marketing, denk ik dan, maar daar heb ik niet zoveel verstand van 😉

  2. robert -

    Kan moeilijk geloven dat de telecomproviders dat eisen.
    Hoe moeilijk is het om een lichte schil te ontwikkelen met de keuze altijd terug te gaan naar de standaard UI?

    1. robnas -

      Moeilijk genoeg voor deze reactie?
      Ik denk dat Motorola probeert te verbergen dat ze de concurrentie niet aankunnen:
      [quote]Jha motiveerde zijn beslissing door te zeggen dat hij beter en gerichter reclame kan maken als hij minder telefoonmodellen in de schappen heeft liggen.[/quote]
      Waarom moet hij/Motorola reclame maken? Er zijn genoeg bureaus die dat over willen nemen. Dan heb je of niet genoeg geld of geen geod verhaal voor investeerders (mompelt iets over aanhoudend tegenvallende verkopen).

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via