Motorola zakt weer verder weg

De verkoop van mobiele telefoons van Motorola loopt steeds slechter, zo blijkt uit de jaarcijfers over 2007. De fabrikant raakt veel klanten aan Apple en Samsung kwijt, en het einde van de misère is nog niet in zicht.

Motorola verkocht in het vierde kwartaal 40,9 miljoen mobieltjes tegenover 65,7 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet in het vierde kwartaal daalde met 38 procent tot 4,8 miljard dollar, terwijl de winst van 341 miljoen dollar in het laatste kwartaal van 2006 plaatsmaakte voor een verlies van 388 miljoen dollar in het vierde kwartaal van 2007.

Over heel 2007 wist de mobiele-telefoondivisie van Motorola een omzet te boeken van 18,9 miljard dollar, 33 procent minder dan een jaar eerder. Het verlies over heel 2007 kwam uit op 1,2 miljard dollar terwijl het bedrijf in 2006 nog een winst van 2,7 miljard dollar mocht opschrijven. Voor de komende drie maanden wordt opnieuw met een ‘significante’ daling van het marktaandeel rekening gehouden.

De huidige productlijn lijkt de oorzaak te zijn van de inzakkende verkoop van Motorola-mobieltjes. “De markt is gezond; deze problemen spelen alleen bij Motorola”, aldus Michael Walkley , analist bij Piper Jaffray. Met name voor de Razr2-telefoon waren de verwachtingen hooggespannen, maar de verkopen stelden zwaar teleur. Motorola heeft in het vierde kwartaal 1,5 miljoen Razr2’s verkocht, terwijl op 2,5 miljoen werd gerekend. Van de eerste Razr-serie werden, met name dankzij de Razr V3, in twee jaar tijd ruim 50 miljoen stuks verkocht. Volgens een rapport van Matthew Hoffman, analist van Cowen & Co., kan Motorola haar positie van op twee na grootste producent van mobiele telefoons al dit jaar aan Sony Ericsson verliezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via